Με την υπερ-πληροφόρηση του ίντερνετ και με την ευκολία του you tube αλλα και ψάχνοντας σε άρθρα και βιβλία διαπιστώνουμε ότι πολλα απο τα τραγούδια του ρεμπέτικου είναι άλλων δημιουργών απο αυτους που γνωρίζαμε. Έτσι κάνουμε τις αναθεωρήσεις μας και αποκαθίσταται μερικώς ή ολικώς η αλήθεια και η πραγματικότητα.
Δεν τίθεται φυσικά θέμα απομυθοποήσης κάποιων συνθετών ή στιχουργών αφου έτσι κι αλλιώς το έργο τους παραμένει σε μεγάλο βαθμό υπαρκτό και σπουδαίο, αλλα είναι καλο να βλέπουμε πως τότε αλλα και αργότερα μέχρι και σήμερα δουλεύει το σύστημα της δισκογραφίας και πως και κάποιοι ακόμα δικαιούνται να υπερηφανεύονται για τις δημιουργίες τους!!
Ο Ηλίας Πετρόπουλος ευθέως τα είχε βάλει με το Μάρκο ότι οι περισσότερες συνθέσεις του ήταν παλιά και αδέσποτα τραγούδια που είχε απομνημονεύσει απο μικρος ή αργότερα απο τους τεκέδες. Η αλήθεια είναι ότι όντως πήρε κάποιες μελωδίες χωρις να αναφέρει ότι είναι αγνώστου συνθέτη ή παραδοσιακές αλλα επίσης και του Μάρκου οι εταιρείες και οι ψηλά ιστάμενοι τους πρέπει να "έκλεψαν" τραγούδια και στίχους, όταν πια έγινε γνωστος. Με τους στίχους το ζήτημα είναι πιο περίπλοκο αφου για λίγες δραχμες πουλούσε τότε κάποιος ένα στιχάκι για να ζήσει...
Ας δούμε όμως μερικά παραδείγματα δανείων και διασκευών διαφόρων δημιουργών παρακάτω:
Γκαρσόνα (Τούντα) - Μουσική παραδοσιακή, παλιό πολίτικο
Αερόπλανο θα πάρω (Τούντα) - Μουσική παραδοσιακή, παλιό μικρασιάτικο
Τα μπλε παράθυρα (στίχος Μάρκου) - Στίχος Παντελή Καρίβαλη
Βάρκα γυαλό (μουσική Τσιτσάνη) - Δεν το πίνουμε το γάλα (Γιώργος Κατσαρός-μουσική αγνώστου)
Βάρκα μου μπογιαντισμένη (στίχος Μπάτη) - Η φράση προϋπήρχε σε παραδοσιακό νησιώτικο
Γυφτοπούλα - ο στίχος: Όταν βάζεις το παπάκι με τη φούντα τη χρυσή (στίχος Μπάτη) - Η φράση προϋπήρχε σε παραδοσιακό σκυριανό
Νενέ μου (Κουτσουρέλης, μουσική αγνώστου) -Το πρώτο μέρος μοιάζει με τον Ταμπαχανιώτικο Μανε
ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ, ΑΔΕΣΠΟΤΑ, ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ Ή ΔΙΑΣΚΕΥΕΣ ΑΛΛΩΝ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ
Αντιλαλούν οι φυλακές - Τα ούλα σου (Παπαγκίκα, μουσική παραδοσιακή) & Στείλε με μάνα για νερο (αδέσποτο)
Το πρωτο μέρος του κουπλε απο τα "Ουλα σου" είναι η εισαγωγή και το κουπλέ στο "Αντιλαλούν", το δεύτερο μέρος δεν το χρησιμοποιεί ο Μάρκος. Τη δεύτερη εισαγωγή του "Αντιλαλούν" την ακούσαμε στο αδέσποτο "Στείλε με μάνα για νερο" που παίζει ο Στέλιος Βαμβακάρης στο "Αλάτι της γης". Ένα μέρος της παίρνει ο Μάρκος και το τοποθετεί ως δεύτερη εισαγωγή βάζοντας κάτι καινούριο επίσης.
Αλανιάρα απ'τον Περαία (1935) - Πρέπει να χτίσω ένα τζαμί (Μάρκος, 1935) Οι δύο εισαγωγές μοιάζουν. Τα κουπλε τελείως διαφορετικά και πρωτότυπα!!
Ταξιμ Ζεϊμπέκικο (1935) - Γκιουζέλ (Περιστέρης) - Ο μάγκας του βοτανικού (Στελλάκης)
Θυμήθηκα το 12 (1936) - Ο Μάρκος πρωθυπουργός (Μάρκος, 1936) Τα κουπλε είναι σχεδον ίδια, οι εισαγωγές διαφορετικές
Μάνα μου με σκοτώσανε - Μουσική Νίκου Αρμάου (Κ.Χατζηδουλή: Περπινιάδης, Γενίτσαρης, Μάθεσης, Λελάκης, σελ.115)
Κάποιο χασάπικο του Μάρκου- Μουσική Νίκου Αρμάου. Έτσι εκμυστηρεύτηκε ο Αρμάος στον Κ.Χατζηδουλή, δεν θυμόταν όμως τον τίτλο. (Κ.Χατζηδουλή: Περπινιάδης, Γενίτσαρης, Μάθεσης, Λελάκης, σελ.115)
Μάρκος ο Πολυτεχνίτης (1937) - Μπαρμπεράκι (Μπάτης, μουσική Μπάτη-1935) Η εισαγωγή του "Πολυτεχνίτη" είναι σχεδόν ίδια με το κουπλέ απο το "Μπαρμπεράκι". Ένα άλλο "Μπαρμπεράκι" κυκλοφορησε η Ρόζα το 1933 ενω δυο "Μπαρμπεράκια" κυκλοφόρησαν στη δεκαετία 1920-30, σε πολλες εκτελέσεις με Σαβαρή, Βιδάλη, Κυριακό κλπ
Μονάχος μεσ' στη ξενητειά (1939) - Μέσα σ'ωραία ρεματιά (Παραδοσιακό Κύθνου και Άνδρου)
Εισ'αφράτη σαν φραντζόλα (1938) - Μπαρμπουνάρα (Παπαγκίκα-1923) - Νέοι γέροι ψιθυρίζουν (Γιώργος Κατσαρός-1930)
Παιχνιδιάρα μου (1947) - (Παλιό πολίτικο)
Θέλω να ξέρω κούκλα μου (1948) - Το κουπλε μοιάζει με το "Ο Μάρκος κάνει σαρμάκο" (1935) και την "Ξανθιά" (1934)
Ο Κάβουρας (196..) - Αδισκογράφητη σύνθεση του Δελιά, στίχος του Δερέμπεη
2 σχόλια:
Επισης , το "βοτανι δεν υπαρχει πια" του Καβουρα + Περιστερη , μοιαζει με το "σαν εισαι μαγκας και νταης" Μαρκος + Ριτα Αμπατζη.
Όντως οι εισαγωγές μοιάζουν! Το τραγούδι του Περιστέρη είναι χρονολογικά μετα του Μάρκου, οπότε ο Περιστέρης "αντιγράφει" όχι ο Μάρκος.
Δημοσίευση σχολίου