Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2010

Το "Καραμπιμπερίμ" του ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ


ΛΑΪΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ


Έχει γίνει ένα ζήτημα τον τελευταίο καιρό με το τραγούδι "Καραμπιμπερίμ" ή "Μέσ΄στης πόλης τα στενά", που όλοι ξέραμε οτι είναι του Γιάννη Παπαϊωάννου και μάλιστα όχι ακριβώς δικό του, αλλά διασκευή από τούρκικο.
Το τραγούδι αυτό ηχογραφήθηκε το 1952 στο όνομα του μαέστρου της ODEON Σπύρου Περιστέρη και με μπουζούκι τον Γιάννη Παπαϊωάννου. Έγινε πολύ αργότερα (γύρω στο 1960) γνωστό σε μια εκτέλεση του Παπαϊωάννου στην εταιρία της αμερικής ΝΙΝΑ. Στην έκδοση αυτή βγήκε στο όνομα του Παπαϊωάννου. Έκτοτε το επανεκτέλεσαν και αρκετοί ακόμη καλλιτέχνες αποδίδοντάς του στον Παπαϊωάννου. (Ο οποίος, σημειωτέον, δεν διεκδίκησε την πατρότητά του, αλλά την διασκευή).
Τώρα, πριν μερικές εβδομάδες, οι κληρονόμοι του Σπύρου Περιστέρη και του Μίνωα Μάτσα έκαναν αγωγή στα παιδιά του Παπαϊωάννου, υποστηρίζοντας οτι το τραγούδι είναι πρωτότυπη δημιουργία του Περιστέρη (μουσική) και του Μάτσα (στίχοι), ζητώντας και πολλές χιλιάδες ευρώ ως αποζημίωση ή διαφυγόντα χρήματα - δεν ξέρω ακριβώς την αγωγή.
Τα ερωτήματα που γενιούνται είναι α) Μπορεί να αποδειχθεί με ντοκουμέντα οτι είναι τούρκικο ή του Περιστέρη; β) Γιατί όσο ζούσε ο Περιστέρης - ως το 1966 - δεν διεκδίκησε το τραγούδι από τον Παπαϊωάννου; γ) Πώς είναι δυνατόν δύο Έλληνες δημιουργοί να γράψουν ένα τραγούδι με πολλούς τούρκικους στίχους. Και καλά ο Περιστέρης που ήταν μικρασιάτης. Ο Μάτσας, που υποτίθεται οτι έγραψε τους στίχους και που ήταν από την Πρέβεζα, ήξερε τούρκικα; δ) Ήταν δυνατόν τα χρόνια εκείνα ένας απλός συνθέτης να οικειοποιηθεί τραγούδι του διευθυντή παραγωγής (μαέστρου) της εταιρίας του; ε) όλοι οι ασχολούμενοι με το ρεμπέτικο ξέρουν την ακεραιότητα του Παπαϊωάννου. Υπάρχει άνθρωπος που θα μπορούσε να τον κατηγορήσει για ιδιοποίηση ξένου τραγουδιού;
Επρόκειτο να γίνει δίκη στις 10 Φεβρουαρίου, αλλά ζήτησαν αναβολή οι ενάγοντες. Δέν ξέρω αν προσδιορίστηκε νέα δικάσιμος και για πότε.
Αν κάποιος αναγνώστης του περιοδικού ή του blog αυτού ξέρει κάτι και μπορεί να το στοιχειοθετήσει, ας απευθυνθεί στους ενδιαφερόμενους.


ΣΧΟΛΙΟ ΡΕΜΠΕΤ-ΚΑΦΕ


Εχω ένα καλο φίλο πιανίστα που γνωρίζει τους γιους του μεγάλου μας μουσικού Σπύρου Περιστέρη και απο τα λεγόμενα του, έχω την εικόνα ότι είναι είναι δύο αξιοπρεπείς κύριοι και καλοι μουσικοί !! 
Απο κεί και πέρα το να διεκδικούν οι παραπάνω και ο Σαμουήλ Μάτσας,  ΤΩΡΑ, μετα απο 58 χρόνια, δικαιώματα απο ΕΝΑ τραγούδι του Παπαϊωάννου είναι για γέλια, αλλα για μας τους "ρεμπετοτραφείς" είναι για κλάμματα και περίσκεψη !!!
ΜΟΝΟ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΝΟΣ ΜΗΝΑ ΑΠΟ ΤΟ "ΧΑΡΑΜΑ" ΤΟΥ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ ΤΟ 1948 ΣΕ ΣΤΙΧΟΥΣ ΤΟΥ ΤΣΑΝΤΑ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΡΑΜΠΙΜΠΕΡΙΜ ΓΙΑ 40 ΧΡΟΝΙΑ,  ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΞΙΣΟΥ ΩΡΑΙΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ, ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΜΕ ΤΕΤΟΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΣΟ ΤΟ ΧΑΡΑΜΑ Ή Η ΦΑΛΗΡΙΩΤΙΣΑ !!!...
Πριν απο μια βδομάδα παίζαμε σε μια ταβερνα στα περιχωρα των Χανιών και γιόρταζε ένας Αντώνης, γνωστος επιχειρηματίας της πόλης και μαζι πολλα γερα πορτοφόλια της πολης. Δύσκολο κοινο, δεν ξεράμε πως να τους φερουμε βολτα ... Καποια στιγμη ξεκινησαμε απο το "Τραμ το τελευταιο", αρχισαν να ψιλοτραγουδανε, καποια στιγμη πηγαμε στη "Μοδιστρουλα" του ΜΕΓΑΛΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, όπου σείστηκε το μαγαζι οταν ακουγες μια παρέα 80 ατομα να το τραγουδάνε όλοι ανεξαιρετως, δυνατα και εβλεπες  στα προσωπα τους να ευχαριστιουνται και να ξεχνουν τα πορτοφόλια τους και τα βασανα τους ...
Ε καντε μας τη χαρη μωρέ με τα δικαιωματα σας ... 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades