Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2009

Ο Μανώλης Κουζουλάκης


“Οταν άκουσα πρώτη φορά Κρητική λύρα, είπα τέρμα. Αυτή είναι η μουσική μου!”.
Ο 60χρονος Βέλγος Reymond Van Mossevelde είναι πιο γνωστός στην Κρήτη ως Μανώλης Κουζουλάκης, καθώς έτσι τον αποκαλούν οι πολλοί φίλοι που έχει κάνει στο νησί τα τελευταία 17 χρόνια που το επισκέπτεται.
Λάτρης της Κρητικής μουσικής -ο ίδιος παίζει λύρα και λέει μαντινάδες- αλλά και των ορεινών χωριών του νησιού και της παράδοσης του.
Επισκέπτεται την Κρήτη δυό φορές τον χρόνο, επιλέγοντας κυρίως τα μικρά χωριά και έχει αναπτύξει φιλίες με σημαντικούς καλλιτέχνες της Κρητικής μουσικής. “Από την πρώτη φορά που βρέθηκα στην Κρήτη ο τόπος με μάγεψε. Αγαπημένος μου τόπος είναι τα Ανώγεια, που είναι και η καρδιά της παραδοσιακής μουσικής. Παίζω τη λύρα μου, μαθαίνω μαντινάδες, πίνουμε τις τσικουδιές μας και κουβεντιάζουμε περί ανέμων και υδάτων. Ξέρω μουσικούς όπως ο Ψαραντώνης, ο Αεράκης, ο Σκουλάς” λέει ο Μανώλης στα “Χ.Ν.”.
Το όνομα Μανώλης Κουζουλάκης που τον ακολουθεί καθόλη τη διάρκεια της παραμονής του στην Κρήτη του το έδωσαν οι φίλοι του. “Βλέποντας με να ανεβοκατεβαίνω στα βουνά συνέχεια μου είπε κάποιος ότι αυτοί που τρέχουν στα βουνά τους λέμε εδώ κουζουλούς δηλ. χαζούς, ανόητους με την καλή έννοια πάντα. Ε λοιπόν και εγώ το υιοθέτησα. Αφού είναι έτσι τότε να με λέτε Μανώλη Κουζουλάκη όχι πια Reymond” αφηγείται ο ίδιος.
Ο συνταξιούχος σήμερα Μανώλης, θα ήθελε να γίνει μόνιμος κάτοικος του νησιού. Ωστόσο δεν το κάνει καθώς η γυναίκα του δεν αντέχει πολύ τις μεγάλες θερμοκρασίες του καλοκαιριού.
“Κάθε φορά που πρέπει να φύγω από το νησί στενοχωριέμαι. Πιάνω τον εαυτό μου να κλαίει, αισθάνομαι άσχημα. Αισθάνομαι πλέον Κρητικός αυτό είναι σίγουρο. Ακόμα και στη χώρα μου όταν βρίσκομαι παίρνω τη λύρα μου ανεβαίνω στην οροφή του σπιτιού και παίζω τους σκοπούς μου. Γιατι πάω στην οροφή ; Γιατί η γυναίκα μου συνεχίζει να πιστεύει ότι δεν είμαι καθόλου καλός” λέει γελώντας.
Ο Μανώλης δηλώνει φανατικός φίλος της παράδοσης του νησιού, τον ενοχλεί η έντονη τουριστικοποίηση αλλά όπως λέει “αυτό δεν μπορεί να αλλάξει και εύκολα. Αυτό πάντως που φαίνεται να αλλάζει είναι η κυβέρνηση που έχετε καθώς και από τους φίλους μου ακούω ότι υπάρχει μεγάλη δυσαρέσκεια” αναφέρει επηρεασμένος από το κλίμα των ημερών. Πλέον ο Μανώλης προσπαθεί να βελτιώσει τα Ελληνικά του, ή μάλλον καλύτερα τα Κρητικά του, καθώς σε κάθε προσπάθεια να μιλήσει είναι φανερή η επιρροή της ντοπιολαλιάς.
Στα πλαίσια της έρευνας του για την Κρητική μουσική ο Μανώλης έχει βρεθεί πολλές φορές και στα Χανιά. “Ψάχνω μέρη όπου να παίζεται Κρητική μουσική ώστε να πάρω ιδέες, να μιλήσω με μουσικούς. Κάθε φορά που επισκέπτομαι την Κρήτη βρίσκω και κάτι διαφορετικό. Κάθε φορά νιώθω όλο και πιο πολύ Κρητικός” καταλήγει.


Τον τίμησε ο Αγιος Νικόλαος
Τον Μανώλη Κουζουλάκη τίμησε για την προσφορά του στην Κρήτη ο Δήμος Αγίου Νικολάου. Ο δήμαρχος κ. Δημήτρης Κουνενάκης τον ευχαρίστησε για την αγάπη που δείχνει στους ανθρώπους, στη φύση και ιδιαίτερα στον πολιτισμό και του απένειμε αναμνηστικό δίπλωμα, καθώς και πολύτιμες εκδόσεις που αφορούν τον Άγιο Νικόλαο και την Κρήτη. Τόνισε επίσης, ότι είναι πολύ σπουδαίο γεγονός, οι φίλίες που αναπτύσσονται ανάμεσα στους ντόπιους και τους ξένους και τους ευχήθηκε να είναι καλά και να επισκέπτονται τον Άγιο Νικόλαο για τα επόμενα 110 χρόνια!
Ο Μανώλης Κουζουλάκης έκλεισε την επίσκεψή του στο Δήμαρχο χαρίζοντάς του, για την τιμή που τους έκανε, μια κρητική μαντινάδα παίζοντας με περίσσια χάρη τη λύρα του!
«Στον κήπο σου βασιλικός
ήθελα να ’μαι θεέ μου
δε μ’ ένοιαζε να μείνω εδώ
χωρίς νερό ποτέ μου!».

ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades