Όλοι μας βλέπουμε ότι στις 5 εκπομπές της Μπήλιως στη ΝΕΤ τη βδομάδα, οι 3 έχουν ρεμπέτικα !! Χώρια ότι τα ρεμπέτικα "τιμουν" και οι εκπομπές τύπου Διγενή, Παυλόπουλου, Παπαδόπουλου κλπ Ασφαλώς και προτιμώ να βλέπω ρεμπέτικα το μεσημέρι και μάλιστα απο τη ΝΕΤ αντι να βλέπω Βέρα Λάμπρου, Φανη Δρακοπούλου, Κιάμο κλπ αλλα κάπου γίνεται μονότονο και απ΄την άλλη απο αυτη την προτίμηση δεν βλέπω να ωφελούνται οι εργάτες του είδους, μουσικοί και τραγουδιστές που ζουν στην ανασφάλεια μεταφορικά και κυριολεκτικά και με το καθημερινό άγχος του στυλ : πως πάτε ; έχετε δουλειά ; τα παίρνετε ; ΙΚΑ σου βάζει ; τι ώρα τελειώνετε ; σας κάνει ψαλίδια κλπ κλπ
Η μοναδική δουλειά είναι του μουσικου, όπου ελάχιστοι είναι ασφαλισμένοι (ξέρω γνωστο τραγουδιστή που βάζει ΙΚΑ τώρα σε ηλικία 62 χρόνων !!), κανεις δεν κατωχυρώνεται αν θα δουλέψει και αν θα βγάλει τη σαιζον, κανεις δεν εξασφαλίζεται απο άσχημα επεισόδια και διάφορα τρελλα που γίνονται στη νύχτα και τέλος πάντων όλοι παλεύουν αν θα πάρουν 2 μεροκάματα τη βδομάδα, που κυμαίνονται απο 80 έως 120 ευρω και για να επιβιώσουν συμπληρώνουν με κανα μαθηματάκι, κανα Κυριακή το μεσημέρι και κανα εξτρά ...
Η κυρία Μπήλιω -κόρη ναυάρχου όπως την προσφώνησε μια μέρα ο Λε.Παπαδόπουλος και της πήρε κανα 2ωρο να συνέλθει- ας ψάξει τα σημερινά προβλήματα και ας αφήσει τα πρεζόνια της δεκαετίας του '30 ...ας δει τα σημερινά ταλέντα και όχι τους φανταχτερούς μπλα-μπλαδόρους της ρεμπετιάς ...
Να μην σχολιάσουμε την Αννα Διαμαντοπούλου που ξεκίνησε κι αυτη καρριέρα στο ρεμπέτικο πάνθεο ...
4 σχόλια:
sorry κιόλας αλλα απο τα πρεζόνια του 30 ξεκίνησαν ολα, μην τους υποτιμάς.
Οχι και ολα φιλε poe ... Υπηρχαν και καθαροι ;-)
Το θεμα της χρησης χασις αρχικα και ουσιων αργοτερα, στα δυσκολα χρονια της προσφυγιας μετα το '22 ειναι μεγαλο και ανοιχτο θεμα για συζητηση. Γενικα οι συνθηκες ηταν πιο αγριες και μοβορες απο το μυθιστορηματικο χαρακτηρα που εμφανιζουν διαφοροι παρουσιαστες της τιβι, απο τον καναπε, με μισθους οσο οι κατοικοι 2 οικοδομικων τετραγωνων του τοτε, ακινδυνα και βολεμενα ...
Αυτο θιγω και βεβαια οτι και σημερα υπαρχουν προβληματα, ολοι αυτοι που πανε και παιζουν και γεμιζουν τις εκπομπες και τα ταμεια των σταθμων ειναι καποιοι μεροκαματιαρηδες μουσικοι εργάτες χρονια του ειδους και οχι ευκαιριακοι αρπακολλατζηδες ουτε φιλοδοξα παιδακια που τα'στειλε ο μπαμπας τους στο εξωτερικο να σπουδαζουν κλασσικη και τζαζ και κατεληξαν "ταπεινωμενοι" μουσικοι σκυλαδικων ... ειναι στις περισσοτερες περιπτωσεις ατομα που συνειδητα ακολουθησαν το δρομο του ρεμπετικου και δεν μετακινηθηκαν παρα τις οποιες δυσκολιες ή τις ευκαιριες, επειδη το γουσταραν και μονο !! Αυτοι οι μουσικοι εχουν ετησιο τζιρο οσο το καθαρο μηνιατικο ενος τιβι σταρ (και λιγα λεω) και αν ειναι μαγκες (οι τιβι σταρ) ας μας φερουν χαρτι μισθοδοσιας να το δουμε ...
Την ιδια ωρα τα μαγαζια εχουν προβλημα αφου ο κοσμος διασκεδαζει τζαμπα στην τιβι τρωγοντας απο κανενα delivery !!
Τωρα το πως δημιουργηθηκε ολη η ιστορια του ρεμπετικου ειναι κριμα και αδικο να βγαζουμε απ'εξω δημιουργους και τραγουδιστες που δεν την επιναν και να ξεχναμε την παραδομένη μουσικη του ελληνικου χωρου οπου πατησαν ολα αυτα και να αποδιδουμε μονο στη χρηση το ολο δημιουργημα που δεχομαστε οτι κρατησε ως το 1955 περιπου ... Και σημερα υπαρχει εκτεταμενη χρηση αλλα καλλιτεχνικα δεν εκφραζεται ετσι !! Και τοτε υπηρχαν καποιοι που ηταν μεσα σ'αυτα οπως και αλλοι που δεν ηταν οπως και αλλοι που ηταν απολίτικοι ενω άλλοι συνδικαλίζοντες !!
Επειτα η χρηση ουσιων του τοτε ηταν συνυφασμενη άρρηκτα με τη συμμετοχη στο χωρο της μαγκιας που σημαινε βασταω και τραβαω μαχαιρι, νταλαβεριζομαι με τις κοινες απο τα Βούρλα και συχνα ειμαι αγαπητικος, κανω και υφίσταμαι νταηλικια, λαθρεμπόριο και παρανομιες πασης φυσεως κλπ κλπ οχι καπνισαμε εναν αργιλεδάκο και γιναμε ρεμπετες θελω να πω ...
Και τελος υπηρξαν ανθρωποι που τα περιεγραψαν ολα αυτα ενω δεν τα αποδέχονταν οπως ο Τουντας, ο Παπαζογλου, ο Περιστερης, ο Γιοβαν Τσαους κ.α. Και το εκαναν γιατι γενικοτερα ηταν μια ταση για να μην πουμε μοδα που εγινε πιο εντονη απο το 1929 ως το '36 με την απαγορευση του Μεταξα, οπου υπηρξε υπερπαραγωγη τετοιων τραγουδιων πολλες φορες απο ανθρωπους ασχετους μονο και μονο επειδη πουλαγαν, πραγμα που σημαινει οτι οι δισκοι αυτοι αγοράζονταν πολυ, την ίδια εποχη που επιτυχια εκαναν ο μπαρμπα - Γιαννης Κανατας και το Γελεκακι !!
Καλά όχι πως δεν την πίνουν και σήμερα, απλά τότε ήταν άλες εποχές και δεν μπορούσαν να το κρύψουν. Σήμερα παίρνει ο άλλος την κόκα του και δεν το καταλαβαίνει κανείς.
Το θεμα παντως της ευρειας διαδοσης της χρησης κεινα τα χρονια ειναι πολυ ενδιαφερον και οχι μονο απο τη σκοπια του ρεμπετο-ερευνητη που συχνα το βλεπουν πολλοι με ολο το φολκλορ που ενεχει αυτη η ματια, η εξ αποστασεως χρονικης και απο εναν αλλο περιβαλλοντα χωρο και με αλλες προσλαμβανουσες που ελεγε καποτε κι ο νυν υπουργος Πανος Παναγιωτοπουλος ...
Ενω πριν το '22 κανενα ή ελαχιστα τραγουδια εχουμε που να αναφερονται και να τιτλοφορουνται σε ουσιες, απο το 1924 ξεκινωντας απο το "Χασις-L'opium" του κατα τ'αλλα ελαφρου τραγουδιστη φίρμα της εποχης Σμυρνιου Βιδαλη στην ΑΘηνα, στα νεοσυστατα στουντιο καποιων ξενοδοχειων φτανουμε στην υπερπαραγωγη του '30-'36 που μέχρι και στη μορφινη αναφερονται !!
Ο Μαρκος που ασφαλως ηταν σφουγγαρι σαν μουσικο αυτι και ταλεντο πηγαιο που ήταν, σιγουρα τα ακουγε αυτα απο τις πλακες γραμμοφωνου και τα ζουσε στους τεκεδες του Πειραια και των περιχωρων, αφου την πρωτη του εμπειρια την ειχε σε εξοχικη ναργιλεδοκατασταση το 1920 οπου και κοντεψε να εχει ασχημο τελος ...
Ειναι εν πολλοις μυθος οτι ο Μαρκος ειχε την επιφοιτηση και του ηρθαν ολα μονα τους αφου απο μικρος στη Συρα "ρουφαγε" μουσικες στο κουρειο του Βαφεα και ακουγε τα οργανακια (ρομβιες και φωνογραφοι)στην Ερμουπολη και τους μπουζουξηδες της Συρας ενας απο αυτους ο Καλαμάρας που εγραψε δισκο το 1917 στο Γκερλιτζ. Ο δε πατερας του επιμελως αποκρυπτεται οτι επαιζε μπουζουκι και συχνα παιζανε με τον Αϊβαλιωτη δε νομιζω να εγινε μια φορα αυτο και "εφαγε" τη φλασια ο Μαρκος ... Προφανως οι συνθηκες ειχαν ωριμασει για το Μαρκο για να ξεκινησει να παιζει !!
Οπως ο Ζαμπετας ελεγε οτι τις μελωδιες τις ακουγε απο τα βατραχια και τα πουλια ... οταν ξερουμε πως ο πατερας του επαιζε μπουζουκι 4ρδο (με αλλο κουρντισμα) και στο κουρειο του γινοταν καθε μερα παρέλαση απο μπουζουξηδες της περιοχης, επι το πλειστον του κανταδορικου μπουζουκιου !!
Ακομα και ο Τσιτσανης το παρακανει με διαφορες θεωριες που τονιζουν τη "μοναδικοτητα" του, οταν αποκρυπτει αυτο που μαθαινουμε τελικα εμεσα απο τον βιογραφο του Σωτο Αλεξιου, οτι εν ετει 1923 ο πατερας του αλλαξε τη μαντολα σε καποιο μαστορα στα Πετραλωνα και την εκανε μπουζουκι και αργοτερα οταν το 1927 αρρωστησε οπου "σταματησε το σπιτι να γεμιζει μουσικες" !!
Συνεπως το ολο περιβαλλον ωθησε καποια εμφυτα ταλεντα να οργανωσουν τις εμπνευσεις και δημιουργιες τους και να στραφουν στην οργανοπαιξια και τραγουδοποιία πιο συστηματικα και να ωθησουν με τη σειρα τους τα πραγματα σε μια κατευθυνση, γιατι υπαρχουν και δημιουργοι που δεν τους δοθηκαν οι ευκαιριες ή δεν ηθελαν να μπουν σ'αυτη τη φασαρια ! Το ιδιο με τους τραγουδιστες ! Εχω ακουσει ανωνυμους ανθρωπους σε γλεντια ή καποιες κυριες οπως περναγα απο σπιτια απ'εξω, να τραγουδανε αψογα, μην τρελλαθουμε πως μονο ο Μητροπανος και η Αλεξιου π.χ. εχουν καλη φωνη αρα ολα ξεκινησαν απο τον ταδε ...
Επομενως το ρεμπετικο δημιουργειται με ολες αυτες τις συγκυριες ας μη θεοποιουμε τον Δελια τον πρεζακια ή το Μαρκο το χασικλη, που ειχαν μια εντυπωσιακα δραματικη ζωη, απομακρη για το μεσο νεοελληνα σημερα και αγνουμε τους υπολοιπους 1.000 οργανοπαικτες και δημιουργους !!
Επιγραμματικα παρατηρω οτι η κουλτουρα της δημιουργιας και μεθεξης υπο την επηρρεια ουσιων ειναι ενα ξεχωριστο μεγαλο θεμα και στην ιστορια δεν βλεπω αλλες περιοδους εκτος απο αυτην του ρεμπετικου και της περιοδου 1966-70 στην Αμερικη !! Και στις δυο περιοδους οι ουσιες οχι μονο αποτελουν μεσο "διασκεδασης" των θαμωνων αυτων των μουσικων ιδιωματων, αλλα αποτελουν θεματα της δημιουργιας με συγκεκριμενους στιχους ή μουσικες. Η μονη διαφορα ειναι οτι στο ρεμπετικο πιο πολυ εμφαση δινεται στον "πλουσιο" στιχο που "ντυνει" μια υπαρχουσα παραδοσιακη επι το πλειστον μουσικη ενω στην LSD κουλτουρα, πιο πολυ η ψυχεδελικη μουσικη "ντυνει" τους συνηθως φευγατους στιχους ...
Δημοσίευση σχολίου