Τρίτη, 25 Οκτωβρίου 2016

Η "τετράδα" στο στούντιο...



Θα μπορούσε να γραφτεί ένα ολόκληρο βιβλίο για το θέμα αυτο!! Σε ποιά τραγούδια συμμετέχουν τα μέλη της "Τετράδας του Πειραιά", Μάρκος, Μπάτης, Στράτος, Δελιάς, εννοώντας να βρίσκονται μαζι πάνω απο ένας αφου απο το 1932 που ξεκινάει ο Μπάτης με το "Σούχει λάχει" μέχρι το 1940 που είναι η πρώτη φάση του ρεμπέτικου άλλοτε συμμετέχουν οι δύο, οι τρεις και σπάνια ίσως ποτέ και ο τέσσερεις!!

Έχω εντοπίσει μία "αντιπαλότητα" Μάρκου και Δελιά. Με την έννοια ότι μάλλον απέφευγαν να παίζουν μαζι σε ηχογράφηση. Μία έρευνα ή μία βοήθεια απο αναγνώστες μπορει να μας διαφωτίσει περισσότερο. Οι συνήθεις περιπτώσεις που έχουμε δει είναι:

Μπάτης-Δελιάς- Στράτος (Ζεϊμπεκάνο σπανιόλο κ.α.)
Μπάτης-Δελιάς
Μάρκος-Μπάτης
Μάρκος-Μπάτης-Στράτος (Κάντονε Σταύρο κ.α.)
Στράτος-Μάρκος
Δελιάς-Στράτος

Απο πληροφορίες παλιών απο πρώτο χέρι, ο Μάρκος με το Στράτο είχαν αντιζηλία, αλλα παρέμειναν φίλοι και οι κόντρες τους ήταν στα πλαίσια του "θάρρους" που είχαν ο ένας στον άλλο. Ο Μπάτης όπως και τον περιγράφει ο Μάρκος ήταν ο καταφερτζής, ο φτιαγμένος, που ναι μεν τους βοηθούσε και ήταν απαραίτητος, πλην όμως δεν τον ανεβάζουν στα ουράνια με τα σχόλια τους...
Στην πορεία ο Μπάτης παρ'όλο που τα λίγα τραγούδια του έκαναν σχετική επιτυχία και έχαιρε της εκτίμησης όλων στον Πειραιά, βλέπουμε να ξεκόβει απο την παρέα και να δρα μόνος του μάλλον παίζοντας ως συμπληρωματικός σε διάφορα σχήματα.

Η παρουσία της "Τετράδας" το καλοκαίρι του 1934 στου Σαραντόπουλου ήταν κοσμογονική!! Οι πάντες παράτησαν τα βιολιά, τα σαντούρια, τους μανέδες και το μικρασιάτικο στυλ και στράφηκαν στο "πειραιώτικο" ρεμπέτικο με μπουζούκια, μπαγλαμά και κιθάρα. Σίγουρα η κατάσταση αυτη έφερε τους τέσσερεις σε ένα άλλο επίπεδο. Ο Στράτος έπαψε να'ναι βαρκάρης στον Πειραιά και έγινε τραγουδιστής, ο Μάρκος γύρω στο '37 φεύγει οριστικά απο τα Σφαγεία και γίνεται μουσικός παίζοντας για χρόνια στου Βλάχου. Εκει τον άκουσε ο Τσιτσάνης. Ο Μπιθικώτσης και ο Χατζιδάκις τον άκουσαν στο Αιγάλεω. Ο Μπάτης μετα την πυρκαγιά του 1938 στου Καραϊσκάκη εγκατέλειψε το θρυλικό παλιατζίδικο που είχε απο το 1929-30, δεν γνωρίζω αν κράτησε τη σχολη χορου στην οδο Αίμου. Ο Δελιάς συνεργάστηκε με το Γενίτσαρη για λίγο, έπαιζε σε κουτούκια του Πειραιά και μετα απο την εξορία στην Ίο, πλέον η ζωη του πήρε την κατηφόρα στα χέρια της Σκουλαρικούς. Το αναδυόμενο σύστημα της δισκογραφίας ήδη είχε ορίσει τα αστέρια του και εκει δεν χώραγε ο Ανέστος...

Ένα άλλο χαρακτηριστικό είναι η καταγωγή. Ο Μάρκος και ο Μπάτης είναι Πειραιώτες, με παλαιότερη καταγωγή απο Σύρα και Μέθανα αντίστοιχα, νησί και σχεδον νησί. Ο Στράτος και ο Δελιάς πρόσφυγες και σίγουρα σε δεινη κοινωνική και οικονομική θέση.

1933 - Μπάτης, Στράτος, Δελιάς



1935 - Μάρκος, Μπάτης και Στράτος

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γιώργο, 23 Ιουλίου του 1938 είναι η πυρκαγιά στα Λεμονάδικα.
Ούτε 1936 που λες εσύ ούτε 1937 που λένε πολλοί άλλοι...

Κ. Βλησίδης

REBET CAFE είπε...

Δεκτον Κωστα!
Μπερδεύω τις χρονολογίες με την απαγόρευση του αμανέ και των χασικλίδικων...

cretan music - mantinades