Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2016

Ταξίμ Μποζούκ



Η παράδοση του ταμπουρά, της πανδούρας, του μποζούκ, του μπουζουκιού κλπ είναι μεγάλη και απέραντη... μην νομίζουμε πως τα γνωρίζουμε οι έλληνες όλα... Ειδικά στην ανατολή υπάρχει αυτη η παράδοση και εδω, σε αυτο το βίντεο είμαστε στην εγγυς Ανατολή !!


Οι 3 μεγάλες πόλεις-λιμάνια, διαμετακομιστικά και πολυπολιτισμικά κέντρα αλλα με ελληνική κουλτούρα στο 19ο αιώνα ήταν η Σμύρνη, η Πόλη και η Σύρος. Ο Πειραιάς αναπτυσόταν ακόμα και η Αθήνα συντασόταν με τη "βοήθεια" των ευρωπαίων σε μία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρις όμως ιδιαίτερες πολιτισμικές αναφορές. Μετα το γήρας και το θάνατο των κλεφτων και αρματωλών που ήρθαν απο Ρούμελη και το Μωριά να κατοικήοσυν στην Αθήνα , που έπαιζαν ταμπουράδες, ρεμπάπια ικιτέλια και μπαγλαμάδες, ίσως και καμμιά φλογέρα, μόνο κάποιοι ελάχιστοι μοναχικοί τροβαδούροι έμειναν στην Αττική. Τα φώτα έπαιρνε η Αθήνα απο τους μετακλητούς καλλιτέχνες απο τη Σμύρνη και την Πόλη (βλ.Χατζηπανταζή). Μικρασιάτες, Πολίτες και Αρμένιοι κυριαρχούσαν στα σχήματα αυτα και οι αμανέδες, οι μπάλοι, τα ζεϊμπέκικα και τα τσιφτετέλια της μικρασίας άρχισαν να συγκινούν τους αθηναίους απο το 1873 και μετα στα καφε-αμαν, που αρχικά ήταν στην Ιερά Οδο και κατόπιν στα παριλίσσια κέντρα.
Στον Πειραιά οι "μπύρες" άρχισαν να ανθουν περι το 1890 και οι τεκέδες πιθανόν τοτε ή λίγο αργότερα. 

Το μαντολίνο που φαίνεται να εξελληνίζεται -ως προς το παίξιμο του- κάνει την εμφάνιση του μάλλον μετα το 1850 στην Πόλη και τη Σμύρνη και στην Αθήνα περι το 1880. Οι τεχνικές του ταμπουρά και του μαντολίνου κάπου διασταυρώνονται τα χρόνια εκείνα και κατασκευαστικά οι οργανοποιοί αποφάσιασν να τα παντρέψουν και έτσι προέκυψε το (ελληνικό) μπουζούκι... Σκάφος μαντολίνου, μπράτσο ταμπουρά, 3 διπλές χορδές ή τέσσερεις, παίξιμο με πέννα, στριφτάρια ξύλινα ή κουρντιστήρια μαντολίνου, ανάλογα τα κέφια ή τον παραγγελιοδόχο...




Το βίντεο ανέβασε στο fb ο Χάρης Λαουρέϊσεν 

WIKI

Ο Muhammad Matar είναι ένας παίκτης buzuq τσιγγάνος γεννήθηκε στο Λίβανο το 1939 και πέθανε το 1995. Υπάρχει συζήτηση* ως προς τη γενέτειρα του Μωάμεθ Matar, σύμφωνα με ορισμένους συγγραφείς γεννήθηκε στην πεδιάδα της Μπεκάα , σύμφωνα με άλλους, να Alarida μικρό Λιβάνου χωριό που βρίσκεται στα βόρεια σύνορα με τη Συρία, απο μια τσιγγάνικη οικογένεια.
τον πατέρα του και τον μεγαλύτερο αδελφό τον εισήγαγε από την ηλικία των 7 χρόνων buzuq, ανατολίτικα εγχόρδων πρέζα όργανο της οικογένειας με μακρύ λαιμό λαούτα (κοντά στο σάζι τουρκικό ή μπουζούκι Έλληνικό. Σε αντίθεση με το μπουζούκι ερμηνεία των ανατολίτικων μελωδιών που περιέχουν ήχους τρίημιτόνιων).
Ανακαλύφθηκε από τον συνθέτη του Λιβάνου Romeo Λαχούντ και γρήγορα ενσωματώθηκε στην ομάδα. Έγινε γνωστός στο κοινό το 1965 με το έργο Ardouna Ila Abad, που παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ Μπάαλμπεκ

*μετάφραση google

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades