Κυριακή 13 Απριλίου 2014

Απτάλικος, Γιουρούκικος Νταβάρικος, Αϊντίνικος κλπ




  Από στα στατιστικά του rebet cafe βλέπουμε ότι μία από τις δημοφιλέστερες αναρτήσεις είναι "Ο απτάλικος καρσιλαμάς". Εχουν γίνει κατα καιρούς και στα σχετικά φόρουμ μακρές κουβέντες γιά το θέμα, ποιός είναι ο απτάλικος και ποιό το ζεϊμπέκικο κλπ 

Ζεϊμπέκικο(ς)

Η εικόνα είναι πάνω απ'όλα... Ο νεο-έλλην καθήμενος στο καθιστικό του, βλέποντας ελληνικές ταινίες (δωρεάν) στην τηλεόραση, βλέπει και ξαναβλέπει τον Κούρκουλο, τον Παπαμιχαήλ, το Φούντα κλπ να χορεύουν ζεϊμπέκικο, όπως αυτοί το χόρεψαν και παράλληλα τις φιγούρες του Μεταξόπουλου του Σαγιώρ κλπ Αυτό έχουν σαν εικόνα οι περισσότεροι δυστυχώς και αυτό πιστεύουν ότι είναι το ζεϊμπέκικο και έχει προφανώς επικαλύψει τους 5-6 μάγκες ή κάποιους άλλους σχετικούς ή άσχετους που είδαν σε μιά ταβέρνα ή σε ένα κουτούκι, ρεμπετάδικο κλπ Γι'αυτό το ζεϊμπέκικο που βλέπουμε από τους περισσότερους και περισσότερες, μας παραπέμπει στο Μεταξόπουλο στη Χρονοπούλου κλπ



Απτάλικο(ς)

Το 1992 οργανώθηκαν στο Παλλάς συναυλίες γιά την παραδοσιακή μουσική και το ρεμπέτικο από τον Στέλιο Ελληνιάδη, πολύ καλά οργανωμένες με συμμετοχή της αφρόκρεμας των μουσικών. Σε αυτήν με το ρεμπέτικο παρευρέθηκα... Πήγα ασθμαίνων από το Μοσχάτο που ήμουν, χωρίς να έχω εισιτήριο χωρίς να έχω κλείσει θέση, στην τύχη τελείως, πιστεύοντας ότι θα βρώ θέση... Στην είσοδο ο χαμός, στα σκαλάκια στριμωχτήκαμε δεκάδες, άλλοι με εισιτήριο άλλοι χωρίς... "Θα μπω ότι και να γίνει" σκεφτόμουνα... Ενα μέτρο πιό πέρα ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, αρκετά κόκκινος από το συνωστισμό, στην είσοδο είδα και τον Ελληνιάδη να προσπαθεί να κατευνάσει το πλήθος που ήθελε να κανει "ντου"!!! Τέλος πάντων οι τολμηροί μπήκαμε, την ώρα που μπήκα παίζαν το "Τικ τακ" με πρώτο του χορού το Μπάμπη Γκολέ, μετέπειτα καλό μου φιλο. Κατάμεστο το "Παλλάς", όρθιοι, καθήμενοι ακόμα και χάμω... Προς το τέλος μπήκα και στα καμαρίνια και είδα από κοντά τους περισσότερους από τους μουσικούς.
Η χρονιά αυτή ήταν σημαδιακή, αν θυμάμαι καλά τη χειμερινή σαιζόν 1991-'92 ξεκίνησε ο Μιχελουδάκης τη "Στοά των αθανάτων" ένα στέκι το οποίο "ευθύνεται" γιά τη δεύτερη αναβίωση του ρεμπέτικου. Δεν ξεκίνησε με αυτή τη λογική, αλλά προέκυψε. Αυτη η συναυλία στο Παλλάς και οι καλαίσθητοι δίσκοι που επακολούθησαν, ήρθαν να ενισχύσουν όλη αυτή την κατάσταση και από τότε το ρεμπέτικο καθιερώθηκε σαν κάτι το διαχρονικό και όχι μιά περαστική μόδα επαναβίωσης.
Εκεί λοιπόν εμφανίστηκαν να χορεύουν αντικρυστό απτάλικο ή ζεϊμπέκικο, στα "Λεμονάδικα" δύο χορευτές, ο ένας ήταν ο πολύ γνωστός (ψηλός και παχουλός) που βγαίνει και στις εκπομπές του Σπ.Παπαδόπουλου πολλές φορές και ο άλλος ο Γρηγόρης ο Βασίλας, ο μπουζουξής. Η συναυλία μεταδόθηκε και στην τηλεόραση πολλές φορές και έτσι οι Έλληνες είδαν το χορό αυτό με αυτή τη μουσική.
Η επόμενη σκηνή είναι το Φλεβάρη του 1995, όπου παίζω στο Ρέθυνο, στο "Ρεμπέτικο", ένα ρεμπετάδικο στα στενά της παλιάς πόλης, με το Λευτέρη και κάποια στιγμή ένα αγόρι και ένα κορίτσι, φοιτητές σηκώθηκαν και χόρεψαν το "Πίνω και μεθώ" με τον ίδιο αυτό τρόπο. Πραγματικά πάθαμε σοκ, δεν το'χαμε ξαναδεί αυτό, χόρεψαν απίστευτα!! Εμένα κάτι μου θύμισε αλλά εκείνη τη στιγμή δεν το συνειδητοποίησα. Μετά από αρκετά χρόνια ξαναείδα αυτό το χορό από άντρα και γυναίκα και σκέφτηκα ότι άρχισε να διαδίδεται. Στην πορεία και μετά το 2000 όλο και περισσότεροι το χόρευαν έτσι σε ντουέτο, άντρας-γυναίκα, αλλά και γυναίκα-γυναίκα... Προέκυψε και η εκπομπή του Σπύρου στην ΕΡΤ και στα ιδιωτικά και εξαπλώθηκε ακόμα περισσότερο. Σήμερα πλέον χορεύεται ο "απτάλικος καρσιλαμάς" της Λέσβου, στο "Πίνω και μεθώ" επί το πλείστον και σε ελάχιστα άλλα τραγούδια, από θαμώνες ρεμπετάδικων αρκετά πειστικά.

Αναζήτηση

 Σήμερα προσπάθησα να δω με αναζήτηση στο google γιατί έχει τόσα χτυπήματα η ανάρτηση αυτή το r.c. ή μήπως κάποιος έχει παρόμοιο θέμα και βάζει το λίνκ; Όχι δεν υπάρχει λινκ! Αντ'αυτού βρήκα ενδιαφέροντα στοιχεία γιά το θέμα. Πως δηλαδή οι απτάληδες ήταν οι κάτοικοι των βουνών κι άλλα πολλά και σπουδαία!!
[...] -[Δημητρίου 1983, 153] Σάμος: Ιδιαίτερες ονομασίες των τούρκικων χορών ήταν: Ο κυρίως Τούρκικος, γοργός και ανάλαφρος, ο Ζεϊμπέκικος, ο Νταβάρικος, βραδύς και βαρύς, και ο Απτάλικος ή Ψειριάρικος, που χορευόταν απ' τους Απτάληδες, που ήταν κάτοικοι των βουνών. Τον Απτάλικο τον χόρευαν στη Σάμο κοροϊδευτικά, μόνο τις απόκριες, κάποτε.[...]

http://www.dance-pandect.gr/pds_cosmos/pop/pop_lhmma_gr.php?oid=E-681AA&ActionP=Play&mode=Med&Obj=T&eid=E-681AA&aa=1

και το παρακάτω:


[..] Ο Καρσιλαμάς, το Ζεϊμπέκικο, ο Απτάλικος και ο Αϊντίνικος στη Λέσβο είναι ελεύθεροι χοροί και ουσιαστική χορευτική διαφορά μεταξύ Ζεϊμπέκικου και Καρσιλμά ή Απτάλικου και Αϊντίνικου δεν υπάρχει, αφού και οι τέσσερις κατηγορίες χορών χορεύονται αντικρυστά. Η διαφορά βρίσκεται σύμφωνα με τη γνώμη των μουσικών στη ρυθμική αγωγή, δηλαδή πόσο αργά ή πόσο γρήγορα παίζεται ένα σκοπός. Με βάση τη ρυθμική αγωγή, τα αργά 9σημα τα ονόμαζαν Ζεϊμπέκικα Βαριά ή Βρακάδικα (τα χόρευαν συνήθως οι γέροι βρακάδες). Απτάλικα ή Λαφριά Ζεϊμπέκικα ονόμαζαν όσα ήταν λίγο πιο γρήγορα απ' τα βαριά, Βρακάδικα Ζεϊμπέκικα. Καρσιλαμάδες έλεγαν όσα παίζονταν πιο γρήγορα απ' τα Απτάλικα, ενώ Αϊντίνικα όσα παίζονταν πιο γρήγορα απ' τους Καρσιλαμάδες. Η διαφορά, λέγει ο Τ. Πετρίδης, ανάμεσα στο Ζεϊμπέκικο και τον Καρσιλαμά με ρυθμικό σχήμα 2+2+2+3 είναι "ότι το Ζεϊμπέκικο παίζεται αργότερα απ' τον Καρσιλαμά σε μέτρο 9/4 αντί 9/8. Οι δύο χοροί πλησιάζουν σε αγωγή, ένα Ζεϊμπέκικο 9/4 allegro και ένας Καρσιλαμάς 9/8 adagio θα έχουν σχεδόν το ίδιο τέμπο. Το ίδιο παραδέχεται και ο Πετρόπουλος. "Τα Ζεϊμπέκικα γειτονεύουν άμεσα με τους Καρσιλαμάδες. Ισως κανείς δεν μπορεί να καθορίσει πού τελειώνει το Ζεϊμπέκικο και πού αρχίζει ο Καρσιλαμάς" [...].

http://kariatida62.blogspot.gr/2009/12/blog-post_11.html

και

 http://www.ktdrus.gr/index.files/mikra_asia.html

Το θέμα λοιπόν χρειάζεται μελέτη και θα επανέλθουμε...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades