Παρασκευή, 28 Ιουνίου 2013

Σεβάς Χανούμ – «Η ιστορία μιας τραγουδίστριας του ’50» στο Θέατρο Βεργίνα



Για μια και μοναδική βραδιά μεταφέρθηκε στο θέατρο «Βεργίνα» της Θεσσαλονίκης, την Τετάρτη 26 Ιουνίου, η παράσταση για τη ζωή της Σεβάς…. Χανούμ (Σεβαστής Παπαδοπούλου), όπως την ενσάρκωσε η βραβευμένη για την ερμηνεία της, Κωνσταντίνα Μιχαήλ. Το έργο βασίστηκε στο κείμενο του Γιώργου Χρονά, από μια συνέντευξη που είχε πάρει την Πρωτοχρονιά του 1983 από τη Σεβάς Χανούμ, στο σπίτι της στη Θεσσαλονίκη. Η σκηνοθεσία είναι του Κωνσταντίνου Ρήγου, ενώ στο ρόλο του δημοσιογράφου είναι ο Γιώργος Τσεμπερλίδης, ο οποίος παράλληλα παίζει κιθάρα και τραγουδά. Η σκηνογραφία είναι του Κωνσταντίνου Ρήγου και της Μαίρης Τσαγκάρη, τα κοστούμια της Έλενας Παπανικολάου. Βοηθοί σκηνοθέτη είναι οι Γιάννης Τσεμπερλίδης και Άγγελος Παναγόπουλος. Η παράσταση ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία για δυο χρόνια, στα θέατρα «Αγγέλων Βήμα» και «Πόλη» της Αθήνας. 

Ομολογώ πως, όταν πληροφορήθηκα πως θα ανέβει στο θεατρικό σανίδι η ζωή της Σεβάς Χανούμ, ξαφνιάστηκα. Κι αυτό γιατί πρόκειται για μια λαϊκή τραγουδίστρια, σημαντική μεν, αλλά χωρίς μεγάλη δισκογραφία. Ελάχιστες είναι οι δισκογραφικές καταθέσεις με τη φωνή της. Έχουν όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι αφηγήσεις της, αφού μέσα σε αυτές εμφανίζονται πολλά μυθικά πρόσωπα του λαϊκού τραγουδιού, κυρίως της δεκαετίας του ’50. Η κάθοδος της τραγουδίστριας στην Αθήνα το 1949, με μόνη περιουσία δέκα λίρες, η πρώτη της επίσκεψη της στο καφενείο του Μάριου και στη συνέχεια στο κέντρο «Ζούγκλα» όπου έπαιζαν ο Καλδάρας με τον Μπιθικώτση και το επεισόδιο με τη Μαρίκα Νίνου, που έγινε αιτία να γνωριστεί με το Μανώλη Χιώτη. Εκτενές κεφάλαιο στην εξέλιξη του έργου αποτελεί βεβαίως η σχέση της με το Στέλιο Καζαντζίδη, που παραλίγο να καταλήξει σε γάμο. Δεν έχω ξεκαθαρίσει βέβαια, αν υπάρχει λόγος να ανακυκλώνονται μέχρι σήμερα οι ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα του Καζαντζίδη και οι λεπτομέρειες που αφορούν την προσωπική του ζωή. Εφόσον όμως πρόκειται για βιογραφία και τα περιστατικά αυτά ήταν μέρος των αφηγήσεων της τραγουδίστριας, ίσως να μη μας πέφτει και λόγος. Αυτό που δεν αναφέρθηκε, σχεδόν, καθόλου ήταν οι εμπειρίες της Σεβάς Χανούμ από την παραμονή της στην Αμερική, καθώς και μια μεγάλη συναυλία που έγινε προς τιμήν της στη Θεσσαλονίκη το 1986, όπως μου θύμισε ο συλλέκτης και φίλος του λαϊκού τραγουδιού Θανάσης Ρότσκος, με τον οποίον συμπαρακολουθούσαμε την παράσταση. Το, ομολογουμένως, δύσκολο εγχείρημα, ενός θεατρικού μονολόγου, αφού, αν και υπήρχαν κάποιες παρεμβάσεις του «δημοσιογράφου», ουσιαστικά περί μονολόγου πρόκειται, ανέλαβε με επιτυχία η Κωνσταντίνα Μιχαήλ, μεταφέροντας παραστατικά τις αφηγήσεις της τραγουδίστριας στο σανίδι. Ακούστηκαν τα τραγούδια «Το φτωχοκάλυβο» (η μεγαλύτερη επιτυχία της Σεβάς Χανούμ), «Έχει δύναμη το χρήμα», «Θα πεθάνω γλυκιά μου αγάπη», «Λάθος χτύπησες την πόρτα», άλλοτε στις δισκογραφημένες εκτελέσεις με τη φωνή της τραγουδίστριας κι άλλοτε με τη συνοδεία του Γιώργου Τσεμπερλίδη στην κιθάρα…

www.ogdoo.gr
Για μια και μοναδική βραδιά μεταφέρθηκε στο θέατρο «Βεργίνα» της Θεσσαλονίκης, την Τετάρτη 26 Ιουνίου, η παράσταση για τη ζωή της Σεβάς…. Χανούμ (Σεβαστής Παπαδοπούλου), όπως την ενσάρκωσε η βραβευμένη για την ερμηνεία της, Κωνσταντίνα Μιχαήλ. Το έργο βασίστηκε στο κείμενο του Γιώργου Χρονά, από μια συνέντευξη που είχε πάρει την Πρωτοχρονιά του 1983 από τη Σεβάς Χανούμ, στο σπίτι της στη Θεσσαλονίκη. Η σκηνοθεσία είναι του Κωνσταντίνου Ρήγου, ενώ στο ρόλο του δημοσιογράφου είναι ο Γιώργος Τσεμπερλίδης, ο οποίος παράλληλα παίζει κιθάρα και τραγουδά. Η σκηνογραφία είναι του Κωνσταντίνου Ρήγου και της Μαίρης Τσαγκάρη, τα κοστούμια της Έλενας Παπανικολάου. Βοηθοί σκηνοθέτη είναι οι Γιάννης Τσεμπερλίδης και Άγγελος Παναγόπουλος. Η παράσταση ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία για δυο χρόνια, στα θέατρα «Αγγέλων Βήμα» και «Πόλη» της Αθήνας. Ομολογώ πως, όταν πληροφορήθηκα πως θα ανέβει στο θεατρικό σανίδι η ζωή της Σεβάς Χανούμ, ξαφνιάστηκα. Κι αυτό γιατί πρόκειται για μια λαϊκή τραγουδίστρια, σημαντική μεν, αλλά χωρίς μεγάλη δισκογραφία. Ελάχιστες είναι οι δισκογραφικές καταθέσεις με τη φωνή της. Έχουν όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι αφηγήσεις της, αφού μέσα σε αυτές εμφανίζονται πολλά μυθικά πρόσωπα του λαϊκού τραγουδιού, κυρίως της δεκαετίας του ’50. Η κάθοδος της τραγουδίστριας στην Αθήνα το 1949, με μόνη περιουσία δέκα λίρες, η πρώτη της επίσκεψη της στο καφενείο του Μάριου και στη συνέχεια στο κέντρο «Ζούγκλα» όπου έπαιζαν ο Καλδάρας με τον Μπιθικώτση και το επεισόδιο με τη Μαρίκα Νίνου, που έγινε αιτία να γνωριστεί με το Μανώλη Χιώτη. Εκτενές κεφάλαιο στην εξέλιξη του έργου αποτελεί βεβαίως η σχέση της με το Στέλιο Καζαντζίδη, που παραλίγο να καταλήξει σε γάμο. Δεν έχω ξεκαθαρίσει βέβαια, αν υπάρχει λόγος να ανακυκλώνονται μέχρι σήμερα οι ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα του Καζαντζίδη και οι λεπτομέρειες που αφορούν την προσωπική του ζωή. Εφόσον όμως πρόκειται για βιογραφία και τα περιστατικά αυτά ήταν μέρος των αφηγήσεων της τραγουδίστριας, ίσως να μη μας πέφτει και λόγος. Αυτό που δεν αναφέρθηκε, σχεδόν, καθόλου ήταν οι εμπειρίες της Σεβάς Χανούμ από την παραμονή της στην Αμερική, καθώς και μια μεγάλη συναυλία που έγινε προς τιμήν της στη Θεσσαλονίκη το 1986, όπως μου θύμισε ο συλλέκτης και φίλος του λαϊκού τραγουδιού Θανάσης Ρότσκος, με τον οποίον συμπαρακολουθούσαμε την παράσταση. Το, ομολογουμένως, δύσκολο εγχείρημα, ενός θεατρικού μονολόγου, αφού, αν και υπήρχαν κάποιες παρεμβάσεις του «δημοσιογράφου», ουσιαστικά περί μονολόγου πρόκειται, ανέλαβε με επιτυχία η Κωνσταντίνα Μιχαήλ, μεταφέροντας παραστατικά τις αφηγήσεις της τραγουδίστριας στο σανίδι. Ακούστηκαν τα τραγούδια «Το φτωχοκάλυβο» (η μεγαλύτερη επιτυχία της Σεβάς Χανούμ), «Έχει δύναμη το χρήμα», «Θα πεθάνω γλυκιά μου αγάπη», «Λάθος χτύπησες την πόρτα», άλλοτε στις δισκογραφημένες εκτελέσεις με τη φωνή της τραγουδίστριας κι άλλοτε με τη συνοδεία του Γιώργου Τσεμπερλίδη στην κιθάρα… - See more at: http://www.ogdoo.gr/portal/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=7153&Itemid=125&sdf=32142432&sdf=32142432#sthash.g7OaS36B.I5sDnviM.dpuf Πηγή: www.ogdoo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades