Κυριακή 28 Απριλίου 2013

Ο στιχουργός του "Θα πιώ απόψε το φεγγάρι" σε ρόλο ρεμπετολόγου...


  Ο Λε-Πά του λαϊκού μας τραγουδιού, και όχι μόνο... του ελαφρού, του ελαφρολαϊκού, του εντεχνολαϊκού και του εντέχνου, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, κυκλοφόρησε ένα ακόμα βιβλίο γιά τους ρεμπέτες, μετά το πολύ καλό, "Να συλληφθεί το ντουμάνι". (Καστανιώτης-2004, είναι στην 6η έκδοση)

Και καλά, είναι μομφή το να έχει γράψει το 1969, τραγουδάκια γιά μιούζικαλ με ελαφρο-νεο-ρομαντικά στιχάκια όπως "Θα πιώ απόψε το φεγγάρι", με έναν Πουλόπουλο σε ρόλο μοιραίου αγοριού με την κιθάρα και τα γυμνά πόδια ή το "Ανοιξε πέτρααα..." με τη Μαρινέλλα, που απογείωσε έκτοτε τη σόλο καρριέρα της;;
(διόρθωση γιά όσους διάβασαν την αρχική δημοσίευση: το "Σε βλέπω στο ποτήρι μου "είναι του Ηλία Λυμπερόπουλου... και η Τζένη Βάνου φυσικά παραμένει η απίστευτη φωνή του ελληνικού τραγουδιού με πολλές προτάσεις από το εξωτερικό που όμως απέριψε...)
Μομφή λοιπόν δεν είναι, αλλά τι να κάνουμε, τα τραγούδια αυτά και το λάϊφ στάϊλ τους έχουν καταγραφεί, και χωρίς ναναι κακά ασφαλώς, απέχουν πόρρω από το ρεμπέτικο και ξενίζει αυτή η ενασχόληση του τόσο πετυχημένου στιχουργού του "Μη μιλάς κινδυνεύει η Ελλάς" και του "Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα" με τους δημιουργούς του "Βρε μάγκα το μαχαίρι σου" ή "Στην Ελλάδα δεν μπορώ".

  Το βιβλίο έχει τίτλο "Μάγκες πιάστε τα γιοφύρια" και μιλώντας γιά αυτό καθαυτό το περιεχόμενο του, τα κεφάλαια του είναι 15, σύν ένας περιεκτικός πρόλογος. Στο κάθ'ενα κεφάλαιο ο Λ.Π. καταπιάνεται με ένα πρόσωπο του λαϊκού μας τραγουδιού και αν εξαιρεθεί ο Πυθαγόρας, ο Δημήτρης Χριστοδούλου και ο Αλέκος Σακελλάριος, όλα τα άλλα πρόσωπα είναι του ρεμπέτικου, συμπεριλαμβανομένου του Γ.Ζαμπέτα. 
  Το βιβλίο κυλάει ευχάριστα στις 210 σελίδες του, ο Λ.Π. γνωρίζει ότι απευθύνεται στο κοινό του, εννοώντας τους συνήθεις αγοραστές των βιβλίων του, σε ένα χώρο που μάλλον τα πάει καλά τελευταία ενώ στη στιχουργία πλέον δεν παράγει και στο κοινό των τηλεοπτικών του εκπομπών, που αντικειμενικά ήταν καλές.
Επίσης γνωρίζοντας ότι θα το διαβάσουν και οι πλείστοι των ενασχολούμενων με το ρεμπέτικο, που δεν είναι και λίγοι -ίσως γι'αυτό εξακολουθεί να ασχολείται με το αντικείμενο...- ρίχνει τις σποντίτσες του και τα σχόλια του γιά τους γνωστούς "ρεμπετολόγους". Τουλάχιστον είναι ειλικρινής και δεδομένου εκτός του χώρου αυτού, μπορεί να αμφισβητεί ή να προσεταιρίζεται κατά το δοκούν, το είδος...
 Τα πρόσωπα για τα οποία γράφει ο Παπαδόπουλος είναι :
Στέλιος Καζαντζίδης, Κώστας Βίρβος, Παναγιώτης Τούντας, Γιάννης Παπαϊωάννου, Γιώργος Ζαμπέτας, Πυθαγόρας, Βασίλης Τσιτσάνης, Ρόζα Εσκενάζυ, Απόστολος Καλδάρας, Ανέστης Δελιάς, Μανώλης Χιώτης, Χρήστος Κολοκοτρώνης, Τάσος Σχορέλης, Δημήτρης Χριστοδούλου και Αλέκος Σακελλάριος. 

Μέσα από τα προσωπικά του ενθυμήματα γιά όλους εκτός από τους, Δελιά, Τούντα και Χιώτη, μαθαίνουμε ενδιαφέρουσες πτυχές από τα προσωπικά τους βιώματα και μέσω των  διηγήσεων τους επίσης σημαντικά ντοκουμέντα που αφορούν το ρεμπέτικο και το λαϊκό τραγούδι !!

Πρόλογος
[...]Αυτή τη φορά, το κύριο μέρος του βιβλίου προέρχεται από δημοσιευμένα κείμενα μου στο περιοδικό "Οάσις", επίσης από την εφημερίδα όπου δουλεύω, αλλά και από ομιλίες μου. Υπάρχει και ένα ανέκδοτο κείμενο.[...]

Σ.Καζαντζίδης

[...] Ο Καζαντζίδης, ως τραγουδιστικό μέγεθος, είναι ανυπέρβλητος. Και όταν μιλάμε γιά τραγουδιστικό μέγεθος, δεν εννοούμε μόνο φωνή. Εννοούμε και φωτιά που βγαίνει από τα σπλάχνα, εννοούμε λάβα που ξεχύνεται γιά να βγάλει ολόκληρο το αχ της αγανάκτησης και του παράπονου ενός φτωχού, ανυπεράσπιστου, κυνηγημένου και χωρίς ελπίδα ανθρώπου. Ξέρετε τι είπε κάποτε σ'έναν πολύ καλό τραγουδιστή, που δεν έβγαζε, όμως, αυτό το αχ της ταλαιπωρίας και της οργής, ο Καζαντζίδης; "Φίλε μου, είσαι εξαίρετος τραγουδιστής. Δεν θα γίνεις όμως ποτέ μεγάλος. Γιατί δεν έχεις φάει σφαλιάρα από χωροφύλακα! Γιατί δεν βρέθηκες ποτέ στους πέντε δρόμους. Γιατί δεν ένιωσες ποτέ να σου φέρονται σαν να είσαι σκουπίδι".[...]

 
Ας μην μεταφέρουμε άλλα αποσπάσματα, άλλωστε είναι αρκετά φτηνό βιβλίο, μόλις 6 ευρώ (στον Ιανό) και αξίζει να αγοραστεί! Ενδεικτικά, έχουν πολύ ενδιαφέρον οι αναφορές του μπαρμπα Γιάννη Παπαϊωάννου γιά το πως έμαθε μπουζούκι (από το μπαρμπα Θανάση), στην αποθήκη με σανά του Γκινόπουλου, οι αναφορές στον Τάσο Σχορέλη με τον οποίο πήραν μαζί πολλές συνεντεύξεις -κάτι που αποκαλύπτει μόλις τώρα!!- η σκηνή με τον "καυγά" ανάμεσα στο Χριστοδούλου και το Λειβαδίτη παρόντος του Παπαδόπουλου μέσα σε ένα ταξί, αναφορές στο Σακελλάριο και άλλα...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades