Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

Το ροκ παρελθόν του Νίκου Παπάζογλου


Απο το 1978 όταν κυκλοφόρησε η "Εκδίκηση της γυφτιάς" αλλα και λίγο πριν, απο τους "Αχαρνής" του Σαββόπουλου, τα τραγούδια του Νίκου Παπάζογλου σημάδεψαν το λαϊκό, το έντεχνο και το ροκ ελληνικό τραγούδι. Χαρισματικός σαν τραγουδιστής και περφόρμερ "το είχε" απο νωρις, όταν απο 19 χρονών συμμετείχε στους Blow-up και στους Ολύμπιανς ενω  συμμετείχε στη νεοκυματική παρέα του τραγουδοποιού Πάνου Σαββόπουλου*, όπου φαίνεται στο εξώφυλλο του LP "Το δωμάτιο" στα 1968.

Καζάνι που έβραζε η Σαλονίκη τέλη δεκαετίας του '60... Oι Βόρειοι με 5 σίγκλ στο ενεργητικό τους απο το 1967 έως το '70, οι Strangers, οι Olympians, οι Monks, οι Pacifics, οι Blow-up, οι Fratelli και άλλοι... 

 Ronnie and those (1967)


Ο Νίκος Παπάζογλου 19χρονος το 1967, αρχικά συμμετέχει στο ερασιτεχνικό συγκρότημα Ronnie and those.



Ο Πασχάλης και ο Τζακ λείπουν γιατί στρατεύθηκαν.Στη θέση τους ήλθαν ο Νίκος Παπάζογλου σε αγγλόφωνα τραγούδια, ο Βασίλης Π"βασιλείου  μπάσο-τραγούδι και ο Ρούλης Πιρίλης στα τύμπανα.Η φωτογραφία στο πάλκο της χειμερινής"Χαβάης"(1967)
 Olympians (1967-'68)

Τότε επιλέχτηκε απο τους πετυχημένους Olympians να αντικαταστήσει τον Πασχάλη Αρβανιτίδη,  όταν αυτος πήγε φαντάρος. Οι Ολύμπιανς, ήδη είχαν κάνει τις μεγάλες επιτυχίες τους : "Τρόπος" (1965), "Το σχολείο", Συγγνώμη (1966), Ανάμνησις (1967).



Απο τα σχόλια του παραπάνω βίντεο που ανέβασε ο ίδιος ο Αλκης Κακαλιάγκος, ιδρυτικό μέλος των Olympians :
"Ο Νίκος Παπάζογλου τραγούδισε ένα χρόνο με τους ΟΛΥΜΠΙΑΝΣ όταν ο Πασχάλης πήγε να κάνει την στρατιωτική του θητεία στην Αεροπορία.Η ηχογράφηση έγινε το 1967 στο night club "Χαβάη" στη Θεσσαλονίκη από τον Ζαφείρη Χολέβα.Ο Παπάζογλου, τότε, τραγουδούσε μόνο ξένο ρεπερτόριο Beatles,Rolling Stones,Lovin' Spoonful κ.α."


  ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Mercy mercy by rebetcafe


 Blow Up (1968-'70)

Στους Ολύμπιανς ο Νίκος είχε βρεθεί μαζι με τους Βασίλη Παπαβασιλείου (μπάσο) και Ρούλη Πυρίλη (ντραμς) που είχαν αντικαταστήσει και αυτοι τα αυθεντικά μέλη που είχαν στρατευθεί. Μαζί με αυτους και με τους : Σαράντη Κασσάρα (όργανο), Κώστα Βλασιάδη (κιθάρα) και Γιώργο Κολώνη (σαξόφωνο) σχημάτισαν τους Blow Up (το όνομα τους απο την ομώνυμη πρωτοποριακή ταινία του Αντονιόνι όπου συμμετέχουν οι Yardbirds). Οι Βλασιάδης, Παπαβασιλείου και Κασσάρας προέρχονταν απο τους Monks ενω στην μπάντα προστέθηκαν αργότερα οι πνευστοί Παπαδόπουλος, Τσαβδαρίδης, Κουτσοτόλης. Σύμφωνα με τις πιο αξιόπιστες πηγές, θεωρούνται η καλύτερη λάϊβ μπάντα όλων των εποχών του ελληνικού ποπ και ροκ των 60ies !! Δυστυχώς δεν κυκλοφόρησαν δίσκοι τους...
Εδω να σημειώσουμε ότι ο Γιώργος Τσαβδαρίδης (αλτο σαξόφωνο) αποσύρθηκε απο τη μουσική και σύμφωνα με φήμες το 1998 ήταν καραβοκύρης στη Σαντορίνη !! Ποιος ξέρει ... ίσως να επηρρέασε το Νίκο... 

Στους Ολύμπιανς έγιναν πολλες αλλαγές τα επόμενα χρόνια. Ο ροκ κιθαρίστας Παντελής Δεληγιαννίδης και ο μπασσίστας Γιώργος Ζηκογιάννης,
πρώην μέλη των Renalti συμμετείχαν στην τελευταία φάση του συγκροτήματος απο το 1970 έως το '71.

Οι Fratelli δημιουργήθηκαν το 1968 με μέλη τους Γιάννη Καντζό (κιθάρα), Στέλιο Φωτιάδη (μπάσσο), Γιώργο Πεντζίκη (όργανο), Λεωνίδα Σταματιάδη (ντραμς) και Μίμη Αντωνόπουλο (τραγούδι). Ηταν καθαρόαιμο ροκ γκρουπ με επιρροές απο Cream, Rascals και Hendrix.  


Μακεδονομάχοι (1970-'72)

Το 1970 μετα τη διάλυση των Fratelli, φτιάχτηκαν οι περίφημοι Μακεδονομάχοι απο τα πρώην μέλη τους, με τραγουδιστή το Νίκο Παπάζογλου, αφου ο Αντωνόπουλος έφυγε για σπουδές στην Αγγλία και με ένα ακόμα κιθαρίστα το Θόδωρο Παπαντίνα που είχε έρθει απο την Αμερική. Στη μπάντα πρώτος κιθαρίστας ήταν ο θρύλος των 60ies της σκηνης της Θεσσαλονίκη Γιάννης Καντζός, ο οποίος έφυγε απο τη ζωη το 1994. Εκαναν αρκετά πετυχημένα λάιβ που οργάνωνε ο μάνατζερ Τάσος Ψαλτάκης (γνωστος απο την Γιουροβίζιον και τη διαμάχη με τον Χρ.Δάντη για το τραγούδι "No1") ο οποίος ήταν απο τους σημαντικούς παράγοντες της ποπ σκηνής της Σαλονίκης.
Οι συναυλίες τους ήταν πρωτοποριακές, αλλα μία επεισοδιακή συναυλία τους σε λέσχη του  Κιλκίς, ήταν αιτία να τους "διαλύσει" η ασφάλεια της χούντας. 
(σημειωτέον ότι πρόλαβα την εποχή που γίνονταν συναυλίες σε λέσχες στρατιωτικές απο ποπ και ροκ μπάντες, αφου μόνο τα "κινηματοθέατρα" φιλοξενούσαν γκρουπ σε προγραμματισμένες εμφανίσεις κάποια Κυριακάτικα πρωινά. Οι ταβέρνες και τα μπουζούκια ήταν άβατο για το συγκροτήματα εκτος απο κάποια κλαμπ ενω στην πορεία κάποια κοσμικά κέντρα φιλοξένησαν συγκροτήματα, ταυτόχρονα με τα μπουζούκια).
Τρία μέλη των "Μακεδονομάχων" είχαμε την τύχη να δούμε με κάποιο φίλο μια βραδυα το 1981 στη Σαλονικη σε ένα μικρό κλαμπ κοντα στο ΝΤΟ-ΡΕ και μείναμε με ανοιχτό το στόμα !!!




 Ζηλωτής (1972-'73)


Μετα απο το άδοξο τέλος των "Μακεδονομάχων", το 1972 ο Παπάζογλου δημιουργεί το σχήμα Ζηλωτής με τους μουσικούς : Σαράντη Κασσάρα, Ρούλη Πυρίλη, Μπάμπη Λασκαράκη (κιθάρα) και Γιώργο Στάντζο (μπάσο). Πήγαν στο Ααχεν όπου είχε πάει πρώτα ο Πυρίλης και με παραγωγό το Νίκο Παπαθανασίου -αδελφό του Βαγγέλη- ηχογράφησαν 6 τραγούδια στο Μιλάνο. Οι εταιρείες τότε δεν ενδιαφέρθηκαν για το υλικό αυτο -μην ξεχνάμε ότι η εποχή του ροκ έκανε τη στροφή στο αρτ-ροκ- και έτσι έμειναν ανεκπλήρωτα τα όνειρα των μελών της μπάντας... Ενα απο τα τραγούδια αυτα κυκλοφόρησε με ελληνικό στίχο στο δίσκο "Χαράτσι" και είναι το "Χθές βράδυ". Τα υπόλοιπα όπως λέει ο Ν.Δηματάτης βρίσκονται στο αρχείο του Νίκου Παπάζογλου.

"Εκείνη την εποχή είχαν γνωρίσει μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό οι Aphrodite’s Child και όλα τα ελληνικά συγκροτήματα είχαμε ζηλέψει τη μοίρα τους. Πήγαινες στο Παρίσι και νόμιζες ότι βρισκόσουν στην Πλάκα. Εμείς πηγαίναμε στη Γερμανία, στο Άαχεν, όπου και γνωριστήκαμε με διάφορα συγκροτήματα όπως οι Rufus Zuphall, οι Can και σε μια βομβαρδισμένη φάμπρικα φτιάξαμε έξι αριστουργηματικά τραγούδια, τα οποία όμως τα ηχογραφήσαμε σε demo στην Ιταλία. Δεν ενδιαφέρθηκε κανένας και έτσι το όλο θέμα έληξε"

 



 Το 1969 ήρθε στη Θεσσαλονίκη σαν φοιτητής ο Παύλος Σιδηρόπουλος. Ηταν συγκάτοικος με τον φοιτητή της Μαθηματικής, Βαγγέλη Γερμανό. Εδω γνώρισε τον κιθαρίστα Παντελή Δεληγιαννίδη, που έπαιζε στους Ολύμπιανς. Δημιούργησαν το ντουέτο "Δάμων και Φιντίας" και κατέβηκαν στην Αθήνα όπου έκαναν δύο σίγκλ το 1970 και '71. Το 1972 συγχωνεύτηκαν με τα "Μπουρμπούλια" (Ντάλλας, Τσιλογιάννης, Labizzi,Τασούλης), το συγκρότημα που συνόδευε τον Διονύση Σαββόπουλο.  
Μπορούμε λοιπόν να φανταστούμε το κλίμα που επικρατούσε τα χρόνια 1969 και '70 στη Θεσσαλονίκη, με τους Blow Up, τους Fratelli, τους Μακεδονομάχόυς, Παπάζογλου, Σιδηρόπουλο, Γερμανό, Παπαντίνα, Δεληγιαννίδη, Ζηκογιάννη, Πεντζίκη, Λασκαράκη, Στέλιο Φωτιάδη, Κασσάρα!!!

Ολα αυτα τα χρόνια, ο Νίκος μελετούσε απο βιβλία ηλεκτρονικά και απέκτησε γνώσεις, με αποτέλεσμα να στήσει ένα στούντιο σε ένα υπόγειο της Παπάφη. Το παρατσούκλι "Πους Πουλ" που του έδωσαν προέρχεται απο ένα τρόπο συνδεσμολογίας και λειτουργίας των λυχνιών εξόδου ενος ενισχυτή, συνηθέστερα οι λυχνίες EL 34, EL 84, 807
 

Το 1976 ο Διονύσης Σαββόπουλος οργάνωσε μία μεγάλη ομάδα μουσικών για να παρουσιάσει στη μπουάτ Ρήγας στην Πλάκα το Δεκέμβρη του '76 και κατόπιν σε συναυλίες σε όλη την Ελλάδα, τους "Αχαρνής", που είναι μία δικη του προσέγγιση στην κωμωδία του Αριστοφάνη, ένα βήμα μετά τις ροκ ελεγείες "Μπάλο" και "Βρώμικο ψωμι" με επιρροές απο την ελληνική παράδοση και αποσπάσματα απο παραδοσιακά τραγούδια και κάλαντα δίπλα στις δικες του πρωτότυπες συνθέσεις. Στην ομάδα αυτη συμμετείχαν οι : Νίκος Παπάζογλου, Μανώλης Ρασούλης, Νίκος Ζιώγαλας, Πάνος Κατσιμίχας, Μελίνα Τανάγρη, Ηλίας Λιούγκος, Σάκης Μπουλάς, Βαγγέλης Ξύδης (σύζυγος Ελ.Βιτάλη) και Κώστας Γεωργίου. Τότε έγινε η προσέγγιση Ρασούλη, Παπάζογλου και Σαββόπουλου που εξελίχθηκε στη συνεργασία της "Εκδίκησης της γυφτιάς"...


ΣΗΜ. R.C.
Η ανάρτηση βελτιώθηκε στις 16/9/2014
*
Πέρσυ (2013) το Ιούνη γνώρισα τον Πάνο Σαββόπουλο και τον ρώτησα αν είναι ο Παπάζογλου στο εξώφυλλο το δίσκου. Μου απάντησε κατηγορηματικά πως δεν είναι, αλλά  κάποιος που του μοιάζει...

Σε κάποια συζήτηση στο facebook ο Πασχάλης Αρβανιτίδης -αν θυμάμαι καλα το Νοέμβρη του 2014, έγραψε ότι θυμάται που το βράδυ της 16ης προς 17 Νοέμβρη του 1973 τραγούδαγαν μαζι με το Νίκο Παπάζογλου σε κάποιο κέντρο στην Αθήνα (στην Πατησίων αν δεν απατώμαι) και όταν τέλειωσαν πήγαν στο Πολυτεχνείο... Αυτο φυσικά είναι κάτι που δεν γνωρίζαμε και απορούμε γιατί τέτοιες πληροφορίες κρύβονται;;



ΠΗΓΕΣ

Ντίνος Δηματάτης : Get that beat-Ελληνικό ροκ, Κατσάνος-Θεσσαλονίκη 1998 

Blog Δισκορυχείον
Web-sites
Αλκης Κακαλιάγκος
Musicheaven 
Enet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades