Στο τεύχος 38 (Σεπτ.-Νοεμβ. 2010) του πολύ έγκριτου περιοδικού ΚΡΗΤΙΚΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ, βλέπουμε ένα αφιέρωμα στον φωτογράφο Josef Berinda (1841-1904). Πολωνικής καταγωγής, Αυστρο-ουγγαρέζος πολίτης, ήρθε στην Κρήτη και ασχολήθηκε με ουκ ολίγα !! Είχε φωτογραφείο στα Χανιά μαζι με τον Anselmi, ασχολήθηκε με το εμπόριο, ήταν αντιπρόσωπος, υπήρξε υποπρόξενος της Αυστροουγγαρίας κ.α
Φωτογράφησε πολλά τοπία της Κρήτης αλλα και ενδυμασίες μάλιστα έλαβε μέρος στην έκθεση της Βιέννης το 1873, όπου πήρε μετάλλιο. Η χρυσοτυπία του μετάλλιου αυτη, συνόδευε όλα τα έργα του απο τότε και μετά. Πέθανε στο Ηράκλειο το 1904, στα χρόνια της Κρητικής Πολιτείας.
Εξέδωσε ένα άλμπουμ με τίτλο Album della Creta, το οποίο ανατυπώθηκε πρόσφατα απο το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, με τίτλο ΚΡΗΤΗ 1870, απ'όπου και οι φωτογραφίες.
Στη μεσαία απο τις τρεις αυτες φωτογραφίες απο τα 1870 ή και πιο πριν, απεικονίζεται ένας λυράρης, κρατώντας μία λύρα παλιά, που σήμερα θα άξιζε πολλα λεφτά... και ο οποίος υποθέτουμε ότι φοράει μάλλον φορεσιά Μουσουλμάνου. Είναι εμφανές πως και στις τρεις χρησιμοποιείται σαν μοντέλο (πρωτότυπο !!) το ίδιο άτομο.
Η φορεσιά στην φωτογραφία αριστερά είναι κρητική ενω για τη δεξιά δεν μπορούμε να πούμε σίγουρα. Αν κάποιος έχει γνώσεις ας συνεισφέρει...
Δεν γνωρίζουμε αν οι φωτογραφίες έχουν και λεζάντες στο λεύκωμα, πάντως ο αρθρογράφος μιλάει γενικά για "ενδυμασίες κρητικών" χωρις να αναφέρει το θρήσκευμα ή την καταγωγή...
Δεν θέλουμε να ρίξουμε λάδι στη φωτιά της "διαμάχης" ή ψευτοδιαμάχης βιολιού-λύρας στην Κρήτη, αλλά κάποιοι θερμόαιμοι απο την "πλευρά" της λύρας, ίσως μας πουν κάποτε ότι το λυράκι το παλιό, νανούριζε τον Δία στη Ιδαίον Αντρο... Καλο είναι να μην εθελοτυφλούμε και να μην πλάθουμε μύθους...
σημ.
Πιθανότατα η καταγωή του Ζόζεφ (=Ιωσήφ) Μπερίντα να ήταν Eβραϊκή. Αυτο αναφέρεται προς Θεού όχι για ρατσιστικούς λόγους, αλλα λόγω της τρομερής "ευελιξίας" στις επαγγελματικές του ενασχολήσεις και ο νοών νοήτω...
1 σχόλιο:
ΓΙΩΡΓΗ ΑΠΟ ΤΑ ΛΙΓΑ ΠΟΥ ΒΛΕΠΩ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΦΩΤΟ ΔΙΝΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΩΜΕΡΙΤΙΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ ΜΕ ΠΟΛΥ ΜΑΚΡΥΑ ΦΟΥΦΟΥΛΑ ΧΩΡΙΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΠΛΟΥΜΙΑ Η ΣΤΟΛΗ (ΑΣΤΙΚΗ).ΕΙΝΑΙ ΓΥΑΛΙΣΤΕΡΗ ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΝΕ ΟΛΟΜΕΤΑΞΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΙΒΑΝΙΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΕ ΧΑΜΗΛΟ ΠΕΛΜΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΜΑΛΑΚΟ ΔΕΡΜΑ.ΣΙΓΟΥΡΑ ΑΣΤΟΣ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΟΛΕΩΝ.
ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΤΟΥΡΚΟΚΡΗΤΙΚΟΥ Η ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ ΚΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΡΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΛΥΡΑΚΙ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΗΣ ΦΩΤΟ.
ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΦΩΤΟ ΔΙΑΚΡΙΝΩ ΤΟ ΜΕΙΝΤΑΝΟΓΕΛΕΚΙ ΝΑΝΕ ΚΕΝΤΗΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΚΡΗΤΙΚΩΝ ( ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΚΑΙ ΜΗ) ΦΟΡΑΕΙ ΡΑΣΟΚΑΡΤΣΑ ΜΑΛΛΙΝΗ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΠΟΤΟ ΕΙΝΑΙ ΣΦΑΚΙΑΝΟ ΚΑΙ ΛΕΓΕΤΕ ΡΑΣΟ-ΡΑΣΑ ΠΑΛΙ ΜΑΛΛΙΝΟ ΚΑΙ ΕΙΧΕ ΠΛΟΥΜΙΑ.ΤΟ ΦΕΣΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΧΡΗΣΗΜΟΠΟΙΟΤΣΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ Ι ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ.
Δημοσίευση σχολίου