Τετάρτη 7 Απριλίου 2010

Το "Αμοργιανό" και ο στίχος "Άστρα μη με μαλώνετε"




Ενα υπέροχο τραγούδι μου "έστειλε" ο καλος φίλος, λαουτιέρης Νίκος Δ. απο την Αθήνα, με καταγωγή απο Σίφνο και Κρήτη. Το "Αμοριανό" που μέσα στα στιχάκια του, ακούμε και το γνωστό στίχο απο τις κρητικές κοντυλιές του Καστελλολευτέρη "Αστρα μη με μαλώνετε" (στο 2'45'')
Μου το έστειλε δε, όταν συζητάγαμε για αυτο το στίχο που τον "ανακάλυψα" στις Ηρακλειώτικες Κοντυλιές του Καλογερίδη ηχογράφηση απο τα 1938, τραγουδισμένο απο τις Αφες Παπαδάκη.
Να σημειώσουμε ότι ο Λευτέρης Καμπουράκης ή Καστελλολευτέρης, ηχογράφησε με το μπουζούκι του δύο τραγούδια, συνοδεία στη λύρα του Ν.Παπαδογιάννη το 1946 και άλλα δύο τραγούδια με τους Κ.Σπανάκη και Γ.Παπαδάκη το 1950, στην Odeon.
Τη σύνθεση του "Αστρα μη με μαλώνετε" ηχογράφησε ο Χαρ.Γαργανουράκης, στη δεκαετία του '80.


Το "Αμοριανό", που είναι βασισμένο σε μια νωχελική συνύπαρξη βιολιού, λαούτου, με τα βυζαντινότροπα γυρίσματα του τραγουδιστή, πανω σε πλάγιο πρώτο, χρησιμοποιεί εξίσου άνετα, το 15σύλλαβο αλλά και τον οκτασύλλαβο, όπως τα αρχέγονα ρεμπέτικα, έτσι ο τελευταίος στίχος μας παραπέμπει σε αυτα...


Εϊι ν'αστρα μη με μαλώνε εετε, που τραγουδώ τη νύχτα
Εϊι αμανι αμαν, μα εγω εχω πόνο στην καρδιά
ναι μα την Παναγιά μα εγω εχω πόνο στην καρδια (χορωδία)
και βγήκα τον είπα


Γιαλύτισα με τις ελιές,
πούσαι γεμάτη μαργιολιές
Γιαλύτισα, γυαλίτισα,
στην πόρτα σου ξενύχτησα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades