Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2010

Τα ντουζένια του Στέλιου Βαμβακάρη

Πραγματικά με ανοιχτό το στόμα παρακολουθήσαμε την Κυριακή το βράδυ στην εκπομπή του Αρη Νικολαϊδη στον 902, τον Στέλιο Βαμβακάρη, να παίζει και να αναφέρεται στα Πειραιώτικα ντουζένια, τους δρόμους του ρεμπέτικου !! 
Αναφορά σε εκπομπή ραδιοφωνική είχαμε απο τον Στέλιο Κηρομύτη στη Σοφία Μιχαλίτση στη δεκαετία του 1980. Εκει η Μιχαλίτση ήταν αρκετά διεισδυτική αλλα όχι τόσο όσο να διαφωτιστεί πλήρως κάποιος που παίζει μπουζούκι !! Καμμιά φορα δε καλύτερα να μην ξέρεις καθόλου παρα να ξέρεις στραβα ...


Η εκπομπή ήταν επανάληψη αυτης που μεταδόθηκε την προηγούμενη Δευτέρα,στον 902 και ασχολήθηκε γενικότερα με το μπουζούκι όχι μόνο με τα ντουζένια αφου στην συνέχεια υπήρξε αναφορά στο 4χορδο μπουζούκι, όπου εκει έδωσε τα φώτα του ο φίλος Παν.Καγιάφας που τηρεί το αρχείο -ούτως ειπείν- των Ελλήνων Οργανοποιών, στο ομώνυμο μπλογκ.
Τα ντουζένια παρουσιάστηκαν με ένα πολυ ωραίο τρόπο !! Πρώτα ο Στέλιος έπαιξε ένα ταξίμι, έπειτα μίλησε ο παρουσιαστής και κατόπιν ο ίδιος ο Στέλιος αναφέρθηκε με δικα τα λόγια και με τις δικες του εικόνες και περιγρφές που μας ενδιαφέρουν μια και είναι απ'ευθείας αναφορά στη ζωη του Μάρκου, για την οποία ναι μεν ξέρουμε αλλα θέλουμε να μάθουμε περισσότερα !!
Αυτο που με εξέπληξε ήταν ότι πρώτα ο Στέλιος αναφέρθηκε στον Κηρομύτη, μετα σε κάποιους άλλους και στο τέλος στο Μάρκο, όχι ότι το έκανε αξιολογικά, κάθε άλλο,αλλά ίσως για να τονίσει ότι "τα ντουζένια υπήρχαν, μη θαρρείτε πως είναι επινόηση του Μάρκου ..." να υποθέσω και καλως το έκανε !! Ετσι κι αλλιώς ο Στέλιος κουβαλάει κατα την ταπεινή μου γνώμη, πολλα απο το ταλέντο του πατέρα του, πάρα πολλα απο το χαρακτήρα του, με τη θυμοσοφία, τη σοβαρότητα, τη λακωνικότητα, την τάση του για ψάξιμο, την καλη του καρδια, την απλότητα του και ασφαλώς στο μεδούλι του έχει τους δρόμους, τα ταξίμια και τα όσα πέρασε στη ζωη του, ο πατέρας του !! 


Πάμε να δούμε λοιπον τι μας είπε ο Στέλιος : 
ΝΤΟΥΖΕΝΙΑ (ΠΕΙΡΑΙΩΤΙΚΑ)


Της ψυχής (!!) : ρε - σολ- ρε (μπουργάνα)

Ταξίμι σε ραστ-χουζαμ, στο ΣΟΛ, στο καντίνι και στη μεσαία, με κάποιες ιδιαιτερες διφωνίες και κολπα
τραγούδι : ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΝΕ ΠΟΛΛΑ ΛΕΦΤΑ (απο ΣΟΛ)



Συριανά :  ρε - σολ - σι μπεμόλ
Παίζεται το χιτζαζ και χιτζασκιάρ (Σ.Β.)
Ταξίμι χιτζασκιάρ, στο ΣΙ μπεμολ, στη μεσαια και στην ψιλη
τραγούδι : ΣΚΥΛΑ Μ'ΕΚΑΝΕΣ ΚΑΙ ΛΟΙΩΝΩ (απο ΣΙ μπεμολ)


Καραντουζένι : ρε - σολ- λα (μπουργάνα)
Ταξίμι ουσακ στη μεσαια χορδη
τραγούδι : Με τη φετινή πλημμύρα (απο ΛΑ με επιφύλαξη...)


ΡΕ -ΣΟΛ -ΣΟΛ : ρε -σολ - σολ (μπουργάνα)
Παίζεται το ραστ και ουσακ (Σ.Β.)
Ταξίμι ραστ-χουζαμ
τραγούδι : Κάντονε Σταύρο (στο καντίνι και ανοιχτές οι άλλες)

2 σχόλια:

alkis είπε...

Γιώργο, το "σκύλα μ' έκανες κομμάτια" στο γραμμόφωνο είναι απο ΣΟΛ. Άρα το παράδειγμα του Στέλιου, που μιλάει για κούρδισμα διαφορετικό, αλλά με τονική ΣΙ μπεμόλ (για το συγκεκριμένο κομμάτι) είναι ασαφές και μας μπερδεύει αντί να μας ξεδιαλύνει το τοπίο!...

alkis είπε...

Επίσης άλλη μια απορία..
αντέχει το καντίνι να τεντωθεί μέχρι τη σολ;; Αν δεν σπάσει, φαντάζομαι ότι ο ήχος, δεν θα αναλογεί στις προδιαγραφές της κατασκευής του οργάνου.

επίσης και για τη μπουργάνα.
πως είναι δυνατόν να κουρδιστεί στη ΛΑ!! Θα γίνει "τόξο" το μπουζούκι!...

cretan music - mantinades