Τετάρτη, 21 Ιανουαρίου 2009

Βασίλης Τσιτσάνης, αθάνατος

Με μία μόνο αναφορά δε νομίζω ότι μπορούμε και πρέπει να καλύψουμε το χρέος απέναντι στο μεγάλο λαϊκό δημιουργό Βασίλη Τσιτσάνη. Τα τραγούδια του έμελε να περάσουν και να μείνουν αθάνατα στην ιστορία της λαϊκής μας μουσικής και ακόμα μέχρι σήμερα καθορίζουν την πορεία της με την άφταστη τεχνική, το μέτρο τους, την αναφορά στους παραδομένους μουσικούς και στιχουργικούς τρόπους και παράλληλα είχαν την πανελλήνια αποδοχή και αναγνώριση !! Και μην ξεχνάμε ότι η μουσική του Τσιτσάνη μπόλιασε τις εμπνεύσεις όλων των μεγάλων μας συνθετών απο κει και πέρα όπως Θεοδωράκη, Χατζηδάκι, Ξαρχάκου, Μαρκόπουλου κ.α.
Επίσης να μην ξεχνάμε ότι Τσιτσάνης και Καζαντζίδης είναι εν πολλοις υπαίτιοι μαζι βέβαια και με τους μεγάλους της λαϊκής μας μουσικής Χιώτη, Μητσάκη, Παπαϊωάννου, Βαμβακάρη, Μπιθικώτση, Πόλυ Πάνου, Αγγελόπουλο, Γκρέϋ, Καλδάρα κ.α. για την μετατροπή των δισκογραφικών σε μεγαθήρια, σε επιχειρήσεις με τζίρους εκπληκτικούς, πράγμα που θα έπρεπε έστω και αργα με τη σειρα τους να αναγνωρίσουν και να τιμήσουν ειδικά γι'αυτο !!! ...

Απο την βιογραφία του (πηγη sealabs.net)
..........
Ο Τσιτσάνης είχε ενδοιασμούς για την αποδοχή του απο τον μαέστρο της Οντεόν, Σπύρο Περιστέρη γιατι ο αδερφός του Στέλιος Περιστέρης όταν είχε πάει το 1925 στα Τρίκαλα, σαν καθηγητής μουσικής στο εκει Ωδείο, έφυγε με επεισοδιακό τρόπο ! Ο Στράτος βρίσκεται συμπτωματικά στο στούντιο και τον παίρνει σχεδον στο ψιλο αλλα όταν τον ακούει εντυπωσιάζεται : "Τι λες ρε το βλαχάκι ;" Ο δίσκος κυκλοφορεί το Φλεβάρη του '36.

Λίγο αργότερα ο Τσιτσάνης επιστρέφει στα Τρίκαλα. Είναι προβληματισμένος, γιατι η εταιρεία αργει να τον φωνάξει ξανα για ηχογράφηση ! Ο Τρικαλινός τύπος επίσης τον αγνοεί ! Το καλοκαίρι δουλεύουν με τον Περδικόπουλο στο κέντρο "Μαρούγγενα" στη Λάρισα. Τέλη Αυγούστου πηγαίνουν στο "Θεσσαλικόν" στη Λάρισα και μετα για λίγο στη Λαμία. Επιστρέφουν στην Αθήνα το Σεπτέμβρη και τότε πρέπει να φωνογραφούν τα δύο επόμενα τραγούδια του Τσιτσάνη. Ο Περδικόπουλος ηχογραφεί 4 δικα του τραγούδια στη σειρα απο τα οποία το ένα με την Ελβ.Κάκκη. Λίγο πριν ο Μάρκος είχε φωνογραφήσει το "Γρουσούζη" και το "Μάνα με μαχαιρώσανε". Στη συνέχεια ο Τσιτσάνης φωνογραφεί τα τραγούδια : "Πικρος είναι ο πόνος μου" και "Μαντήλι χρυσοκεντημένο" με την Ελβίρα Κάκκη. Η Ελβίρα Κάκκη ήταν μια τραγουδίστρια απο την Καβάλα, που έκανε μικρη καρριέρα και που λανθασμένα στο παρελθόν ταυτίστηκε με την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο, Ισπανίδα σοπράνο της όπερας παγκοσμίου φήμης που έμεινε στην Ελλάδα αρκετά χρόνια. Ο Τσιτσάνης νοικιάζει τώρα ένα φτωχο δωμάτιο στον Κολωνό και παίζει σε διάφορα ταβερνάκια γύρω απο το σταθμο Λαρίσης. Στον κύκλο των μουσικών ήδη έχει βγει η φήμη ότι έχει έρθει κάποιος βλάχος που παίζει φοβερό μπουζούκι ! Παρ'ολη τη δισκογραφική του παραγωγή άγνωστος μεταξύ αγνώστων στην Αθήνα δεν έχει θέση στα πάλκα της εποχής !! Από διηγήσεις μαθαίνουμε ότι με τον Περδικόπουλο παρακολουθούν από τη μάντρα τον Μάρκο, τον Κηρομύτη, τον Χατζηχρήστο και τους άλλους μουσικούς που έπαιζαν στο πρώτο μαγαζί που έβαλε μπουζούκια εκτος Πειραιά, το "Δάσος" του Βλάχου στο Βοτανικό, γύρω στα 1936.

Ο Περδικόπουλος φεύγει πάλι για την επαρχία στο κυνήγι του μεροκάματου.Ετσι με έναν φωνογραφιτζή (πλανόδιο ιδιοκτήτη γραμμοφώνου με πλάκες της εποχής), γυρνάνε στα ταβερνάκια παίζοντας εναλλάξ. Ο φωνογραφιτζής αυτος, ο Θ. Κομνηνός, κάθε που παίζει τραγούδι του Τσιτσάνη λέει : "Το τραγουδι που μόλις ακούσατε είναι του νεαρού αυτου απο τα Τρίκαλα, οποία διαφήμισις (!) και έτσι αποκόμιζαν παραπάνω χαρτούρα και γινόταν ακόμα πιο αποδεκτές οι πεννιές του !! Ο Τσιτσάνης ανυπομονούσε να ξεφύγει απο αυτη την κατάσταση ! Κάποια μέρα περνάει απο το καφενείο των μουσικών και συναντάει τον Περιστέρη. Αυτος κοφτα θα του πει : Δεν κανονίζεις με το Μάρκο και τη Σοφία (Καρίβαλη) να τους μάθεις το "Να γιατι περνω" ; Τους μαθαίνει το τραγουδι αυθημερόν και το ηχογραφούν Νοέμβρη του 1936. Μαζι με την Πειραιώτισα ρεμπέτισα Σοφία Καρίβαλη ηχογραφούν και τη "Γειτόνισα" που θα κυκλοφορήσει απο την Parlophone μαζι με το τραγούδι του ΤΟΥΝΤΑ "Σαν δεν ήξευρες" ενω το "Να γιατι περνω" κυκλοφορεί μαζι με το "Μάρκος ο Πολυτεχνίτης" του ΜΑΡΚΟΥ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ ! Λέγεται ότι ο Τσιτσάνης στα τραγούδια αυτα έπαιξε με το μπουζούκι του Μάρκου. Οι δίσκοι κυκλοφορούν μετα απο 10 μέρες.

Κάθε βράδυ εν τω μεταξύ ο Τσιτσάνης στον "Πλάτανο" έχει πελάτη κάποιο μηχανικό της Columbia το Μιχαηλίδη ο οποίος εντυπωσιασμένος τον καλει στην εταιρεία. Εδω μαέστρος είναι ο Τούντας και θα γραμμοφωνήσει έτσι τα δύο πρώτα του τραγούδια στην Columbia, "Μαριώ και μανάβης" και "Γκουβερνάντα" που θα κυκλοφορήσουν το Φλεβάρη του '37. Τότε καλουν την κλάση του για να στρατευτεί και πάει να καταταγεί στο στρατο. Επειδή όμως ο αδερφός του Χρήστος υπηρετεί ακόμα, θα πάρει αναβολή, πράγμα που τον χαροποιεί ιδιαίτερα, για να μπορέσει να γραμμοφωνήσει κι άλλα τραγούδια που έχει έτοιμα. Στο μεταξύ τον ζητάει και η HMV με το σκυλάκι πάνω στο δίσκο, που θεωρεί γούρι του αργότερα και αφου πια έχει την έγκριση του Τούντα προχωράει με τραγουδιστές τους Στράτο, Στελλάκη και Περδικόπουλο. Στο καφενείο "Ευρυτανία" που δέχεται την αλληλογραφία του, φτάνει επίσημη επιστολή απο την HMV για να πάει να γραμμοφωνήσει. Στη συνέχεια οι εταιρείες πραγματικά τον παρακαλούν για να ηχογραφήσει παρ'όλο που δεν εμφανίζεται σε κάποιο σπουδαίο κέντρο της Αθήνας. Με τον Περδικόπουλο πηγαίνουν για λίγο στα Φιλιατρά.
..........

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades