Πρώτο τραγούδι με τη λέξη αυτή εντοπίζω στα 1924 ένα σμυρνέϊκο αμανετζίδικο με τον Αντώνη Νταλγκά, "Αχ αυτά τα μάτια τρελλή μου, μαυρομάτα".
Ο γενάρχης του ρεμπέτικου, Μάρκος Βαμβακάρης χρησιμοποιεί τη λέξη στο αυτοβιογραφικό μάλλον τραγούδι του "Πάλι τραγούδι θα σου πω", στα 1938, στο στίχο:
Μα εσύ τρελλή, δε μ'αγαπάς, με διώχνεις και με βρίζεις
και τα ολόγλυκα φιλιά, σ'αλλονε τα χαρίζεις
Την ίδια χρονιά, το 1938 ο 23χρονος Βασίλης Τσιτσάνης κυκλοφορεί την πρώτη μεγάλη του επιτυχία, την "Αρχόντισα".
Κουράστηκα γιά να αποκτήσω
... αρχόντισα μου μάγισσα τρελλή...
Πάνω στο θέμα αυτό (πατρότητας στίχων) υπάρχει η μαρτυρία της Νταίζης Σταυροπούλου, στα στερνά της, που λέει γιά ένα τραγούδι περασμένο στο όνομα του Τσιτσάνη (Αφού μ'αρέσει να γυρνώ), που όμως ο στίχος ήταν του "Τσάντα", ο οποίος που προπολεμικά μόλις είχε αρχίσει να εμφανίζεται ως στιχουργός και ήταν άσημος...
Άλλωστε τα "Μπλέ παράθυρα" του Μάρκου μάθαμε στη δεκαετία του '80 ότι ήταν σε στίχους του συζύγου της Σοφίας Καρίβαλη, Παντελή Καρίβαλη και πάει λέγοντας... ενώ ο "Χρήστος" (Κάτσε να ακούσεις μια πεννιά) έχει άτυπα κατωχυρωθεί στον Χρήστο Τσιτσάνη...
Ο Μάρκος Βαμβακάρης, χρησιμοποιεί και πάλι το χαρακτηρισμό "μικρό τρελλό μου" και στο στίχο αλλά και στον τίτλο, στο πολύ γνωστό και αγαπημένο τραγούδι "Νόστιμο τρελλό μικρό μου" (δίσκος Odeon GA-7056) :
Νόστιμο μικρό τρελλό μου
μάγκικο μελαχροινό μου
Εδώ ο Μάρκος χρησιμοποιεί το χαρακτηρισμό "νόστιμο" και κάπως μετριάζει τα πράγματα... Το "νόστιμο" είχε χρησιμοποιήσει ένα χρόνο πρίν στο όμορφο χασαποσέρβικο "Είσαι μελαχρινό και νόστιμο". Όπως και νάχει η ηρωίδα του τραγουδιού είναι κάποιο "μικρό" που λογικό είναι να έχει την "τρέλλα" της ηλικίας.
Την επόμενη χρονιά ο Τσιτσάνης, το Νοέμβρη του 1939, χρησιμοποιεί το χαρακτηρισμό "τρελλή" στην ηρωίδα του στίχου "Μάγισσα της Αραπιάς" (δίσκος HMV AO-2657):
...και τα σημάδια της τρελλής
σε μια φωτιά να ρίξει
Γύρνα μόνος μέσ'στη νύχτα, γύριζε να ξεχαστείς
κι αν σε πλήγωσε μιά πονηρή, άστην να υποφέρει την τρελλή
Τραγούδι του Τσιτσάνη από τα 1950, με τη χαρακτηριστικότατη ερμηνεία του Πρόδρομου Τσαουσάκη.
Το 1952 και πάλι ο Τσιτσάνης χρησιμοποιεί τη λέξη "τρελλή" στον τίτλο του επίσης πολύ γνωστού, "Τρελλή που θέλεις να με στεφανώσεις".
(συνεχίζεται)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου