tag:blogger.com,1999:blog-1153166542245035884.post7989971031460105374..comments2024-03-09T19:35:27.402+02:00Comments on REBET CAFE: Η ίντριγκα της λύρας στην Κρήτη...REBET CAFEhttp://www.blogger.com/profile/16157659143284019759noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1153166542245035884.post-49686801642302113962017-03-07T23:53:44.195+02:002017-03-07T23:53:44.195+02:00Σε μια προχειρη αναζητηση βρηκα αυτο:
http://www.h...Σε μια προχειρη αναζητηση βρηκα αυτο:<br />http://www.hotpipes.com/zampognafilm.htmlREBET CAFEhttps://www.blogger.com/profile/16157659143284019759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1153166542245035884.post-41394256431604859482017-03-07T23:46:06.447+02:002017-03-07T23:46:06.447+02:00Περικλή βλεποντας τα παλια μου κειμενα βλεπω πως ε...Περικλή βλεποντας τα παλια μου κειμενα βλεπω πως εχω γινει σοφοτερος σημερα, αλλα απο την αλλη ισως με την τοτε οπτικη μου και το παθος να εγινα προξενος για ερευνα και αναθεωρηση των στερεοτυπων σε οσους ειχαν την αισθηση οτι Κρητη = λυρα!<br /><br />Εσυ πλεον ως διαδακτωρ στο θεμα αυτο καλεισαι να μας ενημερωσεις και να κανεις τις συγκριτικες μελετες σε επιπεδο Ελλαδας για το θεμα της ασκομαντουρας. Οπως ειδα στην εργασια σου -δεν την διαβασα ολη ακομα- εχεις κανει πολυχρονη και πολυσχιδη μελετη. <br /><br />Οσον αφορα την Κρητη εντοπιζω την ασκομαντουρα στον Ψηλορειτη και σε καποιους "θυλακες" στα ανατολικα που ακομα δεν τους εχω σχηματοποιησει. Χανια και δυτικο Ρεθυμνο δεν εχω συναντησει, μιλαμε για παλιοτερα οχι σημερα. Το φιαμπολι και η μαντουρα υπηρχαν σε ολη την Κρητη.<br />Αυτο που θελω να ερευνησω ειναι το κατα ποσο η ασκομαντουρα ηρθε ως zampogna απο τους Βενετσιανους γυρω στο 1200 αφου η πιθανον η λυρα ειχε ερθει ως οργανο της πρωτευουσας Κων/πολης, παρολες τις αντιδρασεις των κρητικων στη διοικηση των Βυζαντινων και την προσπαθεια για ανεξαρτησια γυρω στο 1070.<br />Απ'την αλλη οι βιόλες δεν μπορει κι αυτες να μην ειχαν καταφτασει στις κσομοπολιτικες πολεις της Κρητης με την αφιξη των γενουατων το 1200 και των βενετσιανων 50 χρονια μετα.<br />Ο Ν.Παναγιωτακης στα "Θησαυρισματα" αναφερει οτι κατεγραψε στα βενετσιανικα αρχεια, αυτα τα στοιχεια πρεπει να τα εχεις στις ερευνες σου...<br /><br /><br /><br /><br />REBET CAFEhttps://www.blogger.com/profile/16157659143284019759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1153166542245035884.post-69324196104476998332017-02-23T23:27:43.278+02:002017-02-23T23:27:43.278+02:00Καλησπέρα.
Επειδή πρόκειται για ένα ευαίσθητο θέμ...Καλησπέρα.<br /><br />Επειδή πρόκειται για ένα ευαίσθητο θέμα που, προφανώς, ξυπνάει ακόμα παλιές πληγές, δε θα σχολιάσω την ουσία, αλλά μόνο μια λεπτομέρεια:<br /><br />> > [ο Καράς] Άφησε την ασκομαντούρα, την τσαμπούνα και το ζουρνά να χαθούν <br /><br />Αυτό δεν είναι ακριβές. Πρώτα απ' όλα, γιατί τα όργανα δε χάθηκαν ποτέ! Ύστερα, το πιο εύκολο μέσο που είχε ο Καράς για να προβάλει κάποιο όργανο ήταν οι δίσκοι που εξέδιδε ο ίδιος με καταγραφές. Σ' αυτούς λοιπόν, την τσαμπούνα/ασκομαντούρα φρόντιζε γενικώς να την προβάλλει: έχει βγάλει ηχογραφήσεις τσαμπούνας από τη Χίο (δύο τσαμπουνιέρηδες αν δεν απατώμαι), από την Κύθνο, από την Κάρπαθο (δύο επίσης), και ασκομαντούρας από την Κρήτη. Αυτό σημαίνει, τσαμπούνες από ΟΛΑ τα νησιά που εκπροσωπούνται στους δίσκους του, εφόσον βέβαια υπήρχε το όργανο στα συγκεκριμένα νησιά. Το μόνο νησί με τσαμπουνιέρηδες που πήγε, φαίνεται πως έγραψε, αλλά τελικά στον δίσκο δεν έχει, είναι η Κεφαλονιά, όπου η σχετική παράδοση πρέπει να ήταν τότε σε παρακμή (σήμερα έχει χαθεί προ πολλού), και πάλι το σχολιάζει στο οπισθόφυλλο σε τόνο σχεδόν απολογητικό. Επίσης, έγραψε και τσαμπουνιέρηδες από νησιά από τα οποία τελικά δε βγήκε (για οποιονδήποτε λόγο) δίσκος: Ικαρία, Πάτμο, Κάλυμνο (βγήκε μετά τον θάνατό του), Λέρο.<br /><br />Με τους ζουρνάδες δεν τα ξέρω απέξω τα πράγματα αλλά σίγουρα κάποιες ηχογραφήσεις έχει βγάλει. Μία μάλιστα είναι και από τη Θράκη, περιοχή που δε φημίζεται -όπως λ.χ. η Μακεδονία ή το Μεσολόγγι- για τους ζουρνάδες.<br /><br />Μάλιστα, ειδικά στην Κρήτη, ο ασκομαντουράρης που έγραψε ο Καράς ήταν ο Μπαξές. Περίπου ταυτόχρονα τον έγραψε και η Σαμίου σε μία εκπομπή - προφανώς ο ένας από τους δύο τον γνώρισε στον άλλο. Στα μετέπειτα χρόνια ο Μπαξές εμφανίστηκε σε πολλούς ακόμη δίσκους, συναυλίες κλπ., σε καιρούς που κανένας άλλος ασκομαντουράρης δεν ακουγόταν έξω από το χωριό του (μόνο 4 ηχογραφήσεις Θ. Σταυρακάκη), με αποτέλεσμα να είναι ο μόνος ασκομαντουράρης που έχει αφήσει αρκετό υλικό, οπότε είναι η κύρια πηγή των σημερινών ασκομαντουράρηδων. Το αν ήταν ο Καράς (ή τέλος πάντων η Σαμίου) που «του άνοιξαν την τύχη» δεν είναι βέβαιο, είναι όμως πιθανό.Πέπεhttps://www.blogger.com/profile/10398798811345920392noreply@blogger.com